Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/04/528696.html
For såvidt ikkje ei bombe,men det er vel mange
i dag som kan ha vondt for å godta at Moses nytta slikt eit "verktøy" for å kommunisere med det høgste??
(ikkje siter meg i noko kompendium på dette,please)
Kanskje kom alt godt på den tida og før frå Saostis si brennande busk bortanfor Heliopolis ein stad?
http://en.wikipedia.org/wiki/Acacia
God middag!
GjenopprettetMedlem
Hei du der i floraen!
Kan det også være mulig at denne Benny Shanon
ennå bruker litt narkotika,og får sånne ideer,bare for å rettferdiggjøre sitt misbruk?
Syns jeg kjenner igjen et mønster her,fra egne erfaringer med narkotiske medisiner og eliksirer utvunnet fra planteriket.
Jeg fikk visjoner som likner på de som er i bibelen,bare at mine hadde farger og lyder som jeg kunne se.
Så det kan være at Benny er inne på noe,jeg tenker på Enoks fabler,de inspirerte meg i sin tid.
Jeg lurer på om noen har nappet ut godbitene i bibelen,der det står om bruken av sånne planter,og navnene på dem.
Bare tenk på alt de ellers nevner av rariteter i bibelen.
Skal en få det inntrykket av at disse profetene var åndelige supermenn,som hadde disse evnene medfødt
og så tenke at ja,ja,ja,det var dengang de opplevde gud,og så skal en la sånne opplevelser,være ment for andre.
Jeg tror det er den gnostiske kirke som går i bresjen når det gjelder dette,at en må erfare gud selv,direkte
for bare på den måten kan en forstå at gud er i alle og alt,og ikke i spesielt utvalgte mennekser med stor aura eller karma kameleon.

Gud er et DMT molekyl med spirituelle aner som går langt tilbake.
GjenopprettetMedlem
Tja,ikkje veit eg,men teorien er jo ikkje ny, vis ein les siste link osv.
Uansett,så er det ein god grunn,men veit jo ikkje om Shanon treng den?

No seier jo teksten av bruk av m.a akasie var vanleg i gamle,jødiske ritual,og vår mann påstår her at både Moses og massene må ha innteke enteogenet saman.
(gruble)
GjenopprettetMedlem
Jeg tror nok psykedeliske midler har vært brukt gjennom hele historien i slike sammenhenger. Moses er nok intet unntak. Muligens var disse plantene hemmeligholdt bland de "hellige" som brukte dem, og slik har bruken ulatt å komme frem i dagen. Jeg bruker selv psykedelika i rituelle sammenhenger, med meget gode resultater. Men jeg gjør oppmerksom på at det ikke er noe leketøy, selv om mange velger å bruke det på den måten. Vit hva du gjør, og det er et yppelig verktøy. Men det kan også gå galt i feil hender...
Serpentinus
GjenopprettetMedlem
Dette va toske skrive,og eg sletter det.Orsak.
GjenopprettetMedlem
Tja, hvorfor ikke?
DMT åpner porten til den øvre verden... Snarvei til himmelen....

AdsBot [Google]
For meg er dette ingen bombe. Plantene har eksistert på jorden til alle tider. Kanskje var tilgangen også større, før vi begynte forurensingen av naturen. Enteogener handler om å utvide bevisstheten utover hverdagssinnet. Brukt i åndelig sammenheng, handler det ikke om å sløve seg ned, men utvide seg til å bli en del av noe større.
GjenopprettetMedlem
Jadajada. Men eg tenkjer på spennet frå at Moses og folket hans inntok enteogenar i Sinai i oldtida,og mottok dei ti bod---- til
i dag,der det ikkje forekjem meg at enteogenbruk har nokon
særleg større innvirkning på anna enn det enkeltindividet som bruker det?
Kanskje var hippietida`s syrebefengte fredskonsertar og masseraveparties på tidleg 90-talet det nærmaste me kom ei
større åpning?
(ikkje bli sint på måten eg skriv på)
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Jadajada. Men eg tenkjer på spennet frå at Moses og folket hans inntok enteogenar i Sinai i oldtida,og mottok dei ti bod---- til i dag,der det ikkje forekjem meg at enteogenbruk har nokon særleg større innvirkning på anna enn det enkeltindividet som bruker det?
Kanskje var hippietida`s syrebefengte fredskonsertar og masseraveparties på 90-talet det nærmaste me kom ei større åpning?
(ikkje bli sint på måten eg skriv på)
Grrrrrrr...

Neida kjære, enteogenbruk i åndelig sammenheng har større betydning enn bare for enkeltindividet. Bare vent til jeg kommer med
mine bud

GjenopprettetMedlem
Men eg meiner det!
Trur Moses la til rette for større og meir lett gjennomførleg
samfunnsendringar med det han gjorde.
Kvifor ikkje innta det saman i hopetal, i staden for mutters åleine utanfor all kontekst?
Kva med den amerikanske kongressen?
I staden for dei obligatoriske vatnglasa på "Tabloid" og "Standpunkt"?

Før kommunevalget?
Er det så gale at massene samlast i sanning og klårsyn??
Det blir aldri fred på Jord så lenge eg har mitt klårsyn og du har
ditt?

AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Men eg meiner det alvorleg!
Trur Moses la til rette for større og meir lett gjennomførleg samfunnsendringar med det han gjorde.
Kvifor ikkje innta det saman i hopetal i staden for mutters åleine?
Kva med den amerikanske kongressen?
I staden for dei obligatoriske vatnglasa på "Tabloid"? 
Jeg mener det også alvorlig. Det hadde gjort seg i kongressen ja. Det er bare det at når folks bevissthet er blitt utvidet, lar de seg ikke lenger kontrollere så lett. Og det er farlig for dem som sitter ved makten. Derfor er det også forbudt.
GjenopprettetMedlem
Moses hadde då bra resultat?

Noen ganger er det ålreit,andre gonger vert det tungt..
(beklager,har eit underleg humør i dag,har ete for masse sjokolade,blir liksom så oppøst)
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Moses hadde bra resultat? 
Noen ganger er det ålreit,andre gonger vert det tungt..
Moses hadde nok bra resultater, utifra
sin tid
(sjokolade du?

ja slikt trenger ikke jeg for å bli oppøst

)
GjenopprettetMedlem
but the impact...was deep,overwhelming and also causes stress and pain to others today?
(økonomipose med paaskegodter)
AdsBot [Google]
Heæ?
Sjokoladen eller Moses?
Ok, sjokoladen altså :biggrin:
påsken starter vel ikke før om en uke

GjenopprettetMedlem
For øvrig er det meir enn mykje transer og suggesjon også i kyrkja si historie.
Her er eit fascinerande eksempel?:
http://uk.youtube.com/watch?v=wpVffsJ0OhA&feature=relatedAdsBot [Google]
Det var slangen sin det..
En kan bare fabulere over hva som var i den opprinnelige altervinen

GjenopprettetMedlem
Her er litt smør på flesk eller kjøtt på beina
mer utfyllende enn det Dagbladet leverer
og det rene plaedoyer:
by Benny Shanon, Professor of Psychology at the Hebrew University of Jerusalem
http://www.scribd.com/doc/89592/Benny-Shanon-Entheogens
og her en helt fersk versjon av Shanons hypotheser: "Biblical Entheogens: A Speculative Hypothesis"
http://shamanism.files.wordpress.com/20 ... _moses.pdfGjenopprettetMedlem
Pene slanger, fine mennesker.....
men grusomt dogmatiske
GjenopprettetMedlem
"illumina":
Personlig tror jeg at vinen varierer i like stor grad som alteret den ble/blir servert ved... Og at noen årgangsviner smaker som det reneste pissvann

GjenopprettetMedlem
Takktakk for freshe linkar til Shanon,kven -du- no- er-igjen!
må- må -må -berre få tid å lese dei.

AdsBot [Google]
"cenobit":
"illumina":
Personlig tror jeg at vinen varierer i like stor grad som alteret den ble/blir servert ved... Og at noen årgangsviner smaker som det reneste pissvann 
Personlig tror jeg at du har helt rett
Ja, takk for linker dronning hvadetnåvarhunhet

Anonymous
om Moses var på bærtur når han kom ned fra fjellet med de 10 bud
det får så være :w00t:
visdomsord med fine leveregler er nå min mening

mangostan te ;)
mye gosaker i naturen :lol:
GjenopprettetMedlem
Mer psykedelisk bibelhistorie her, for de som virkelig er interesserte (over 3 timer lang film):
http://video.google.com/videoplay?docid=-4555365073003895154GjenopprettetMedlem
Oi,takk!