Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ettersom jeg ikke er alene om å være empat i dette forumet, og det dessverre er mange HSP'ere (highly sensitive persons) som sliter med å "sortere" sine gaver, legger jeg inn disse linkene:

http://www.geocities.com/christabelle67 ... 01PtI.html
og denne:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Lykke til på den videre veien til alle.
Klem fra kariw
GjenopprettetMedlem
Takk for linkene  :wub:
Anonymous
Takk for linkene. Det har tatt meg lang tid å erkjenne og akseptere fullt ut denne delen av meg selv. Som om det var noe galt med meg! Her kunne mye vært sagt, verker skrevet. Herrejeremi så lang tid jeg har brukt!
Men bitene faller på plass, og endelig kan jeg si: slik er jeg.
GjenopprettetMedlem
..og en link til noen empatiske dansker http://www.empat.dk/
GjenopprettetMedlem
Jeg har lenge levd i den tro at jeg visste hva "fremmedordet" empati betød... jeg ler litt av meg selv, og samtidig må jeg innrømme at jeg ble svært så tankefull.....

Hadde ikke ventet en slik øyeåpner  :shock:

Takke igjen for linkene
GjenopprettetMedlem
cenobit sier:
Jeg har lenge levd i den tro at jeg visste hva "fremmedordet" empati betød...

Du kan fortsatt leve i den tro cenobit.
Fordi ordet empat finnes ikke i det norske ordforråd.
Og i følge norske ordbøkers så er empati det som jeg alltid har trodd:

Ifølge denne: http://tinyurl.co.uk/hy05
empati' m1 (frå eng., av gr empatheia 'liding') (evne til) innleving i situasjonen el. tankelivet til eit anna menneske; samkjensle

Og denne: http://tinyurl.co.uk/cq4o
empati -en innlevelse i et annet menneskes situasjon og tankeliv; innføling; samfølelse
Etym.: gr.; av en i, og pathos følelse

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
En tankevekker :wub:
GjenopprettetMedlem
jeg har tenkt litt på det her. er det noen som har lest elizabeth købler ross (ca rettskrevet) bok "døden er livsviktig" ? der står det noe ting om forskjellen mellom innføling og medføling. et god eksempel kan være: din venn er full og må spy, du vil hjelpe og holde håret til personen unna. en som er medfølende vil da trøste personen og holde håret unna, imens en som er innfølende vil bli kvalm og kaste opp selv. men, de som er infølende er vist egentlig veldig sensitive personer som kan bli enda mer medfølende, om de bare lærer seg til det. har dette noe med saken å gjøre ?
GjenopprettetMedlem
Absolut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GjenopprettetMedlem
"Samin":

cenobit sier:
Jeg har lenge levd i den tro at jeg visste hva "fremmedordet" empati betød...

Du kan fortsatt leve i den tro cenobit.
Fordi ordet empat finnes ikke i det norske ordforråd.
Og i følge norske ordbøkers så er empati det som jeg alltid har trodd:

Ifølge denne: http://tinyurl.co.uk/hy05
empati' m1 (frå eng., av gr empatheia 'liding') (evne til) innleving i situasjonen el. tankelivet til eit anna menneske; samkjensle

Og denne:http://tinyurl.co.uk/cq4o
empati -en innlevelse i et annet menneskes situasjon og tankeliv; innføling; samfølelse
Etym.: gr.; av en i, og pathos følelse

Samin ;)

Takk Samin  :wub:

Jeg kan ikke huske å ha hørt uttrykket empat tidligere, ei heller gått spesielt dypt i å tenke på hva ordet empati betyr i ytterste konsekvens og HSP fikk en ny mening etter at jeg hadde fått lest om det.

Spennende og svært interressante temaer, det føles godt å ha fått litt mer "kjøtt på beinet" rundt dette.
Ser også helt klar at jeg selv tildels har slitt unødig nettopp på grunn av min empati.
Jeg liker ikke å sette "merkelapper" hverken på meg selv eller andre, tenker at en av årsakene til dette muligens kan være at jeg så altfor ofte får høre at jeg er så følelsesstyrt (sakt i negativ forstand).
GjenopprettetMedlem
En av empatens største utfordringer er å lære å skille mellom andre sine energier og sine egne. Som empat kan man bli aldeles utslått og utmattet av å befinne seg i et rom eller i en setting hvor det  utstråles mye negativ energi. Man kan i verste fall oppfatte dette som egen angst, eks.vis. sosialangst - mens det altså er sensitivitet for andres greier.

Opplevd å plutselig bli skikkelig deprimert uten grunn - og så spekulere på hvorfor ...? I et glupt glimt skjønte jeg sammenhengen  - det er ikke jeg som er deppa, men en som står meg nært... og det stemte jo!

Derfor er det viktig å lære seg å skille mellom hva som er mine følelser og energier og hva som er "de andres" . Det finnes teknikker for dette, men her er jeg en fersking som lærer meg noe nytt hver dag, og mye kommer utfra intuisjon og "meldinger fra den universelle kunnskapsbanken". Jeg har også spurt "viderekomne" empater om råd og tips, noe jeg også har fått. Men egen bevisstgjøring er essensiell for å komme videre...

kariw
GjenopprettetMedlem
:wub:
GjenopprettetMedlem
Svært intressant tråd du har startet;
Sitat fra kariw;
Derfor er det viktig å lære seg å skille mellom hva som er mine følelser og energier og hva som er "de andres" . Det finnes teknikker for dette,

Om du vil dele med deg noen teknikker, blir jeg svært glad......
GjenopprettetMedlem
Opplevd å plutselig bli skikkelig deprimert uten grunn - og så spekulere på hvorfor ...?

Det du opplevde har ikke noe med empati å gjøre, empati er innlevelse i hvordan den andre har det..
Ikke ta over den andres følelse, det heter å respondere på følelsen til andre.

De som har en, kall det "evne" til å ta del i følelsen når man er i nærheten av andre personer eller grupper
har ofte en respons loop i håndflaten som markerer dette.. Ser det oftest i hender på følsome damer..

I sånne tilfelle er det lurt å gå vekk fra personen / gruppen i noen minutter, og om det da følelsen forsvinner er det
de andre som har denne følelsen.
Om den ikke forsvinner er det din egen følelse..

Her må vi skille mellom å ha empati og respondere på følelsen...

Altså det handler om evnen til å sette seg inn en annens persons situasjon, ikke ta over for denne personen...

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Uffda, følsomme damer... :biggrin:
Men det er riktig at man kan distansere seg ved fysisk avstand eller bare ved å tenke seg denne.
Men jeg vil ikke kalle det "å ta over" - tror det er mer komplekst enn som så ...
Å oppfatte andres følelser og sense f.eks. angst, ubehag og smerte både på steder og blant mye folk er noe annet. Men det viktigste er uansett å skille mellom ens eget og andres greier.
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Empati er en viktig ting, man må bare lære seg å håndtere den :P

Det hadde jeg vertfall problemer med. Noen ganger kunne jeg føle at jeg rett og slett ble tappa for all energi, for all kraft, ved bare å sitte i samme rom med en som var frytelig nedfor og deppa.

Det føltes som om vi bytta energi,  :lol: Dette opplevde jeg spesielt når jeg følte at jeg ikke taklet denne personens "negative" side, når jeg ikke greide å få personen til å se litt lysere på det.

Jeg har masse mer å lære her, om dette å takle empati, for det må vel være noe i nærheten av det jeg opplever?
GjenopprettetMedlem
en annen ting jeg kom på... dette er da langt ifra noe uvanlig ? leste noen skrev om ESP eller sånt noe... syntes egentlig de fleste mennesker viser trekk som er beskrevet her jeg. et veldig stort samfunnsproblem (slik jeg ser det) er jo nettop det at hvis folk ser noe som er vondt eller fælt, så får de så vondt selv at de heller vil late som om det ikke eksisterer enn å prøve å gjøre noe ordentlig med det... vil ikke det bli en slags innføling, eller vannskeligheter med å holde sine energier for seg og se andres som andres ? dvs vannskeligheter med å skille ?
GjenopprettetMedlem
på den annen side kjenner jeg spesielle tilfeller av personer som for eksempel ikke klarer å masere enkelte personer, fordi de blir kvalme, får hodepine eller andre ting. og forklarer det med energiene dems.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at alle mennesker har evnen til å føle og motta empati.....

Kan man sammenligne empati, som et følehorn? Man skyter ut følehornet når man opplever å kjenne "smerte, depresjoner, forvirring ect...) for å finne ut hvorfra og hvemfra?

Ubevisst eller bevisst,  tror jeg.....at vi vet om det er fra oss selv, eller fra andre. Når vi føler at smerten er for stor, fra andre eller oss selv, å ikke har kunnskapen om hvordan håndtere den, så trekker vi oss unna. Fortrenge at den finnes?

Jeg har i dag ikke kontakt med denne personen, nettopp fordi at han ikke greier ta i mot min empati, å jeg greier ikke å gi ham den. Tror det er slik.....noen med bedre svar? :o
GjenopprettetMedlem
Altså det handler om evnen til å sette seg inn en annens persons situasjon, ikke ta over for denne personen...

Samin  ;)

Rett meg om jeg tar feil, men jeg innbiller meg nå at det misforståes her,
les sitat Samin,
han har rett i det som skrives,
og jeg forstår det nå som om at dere egentlig snakker om respondering og ikke empati :shyone:
GjenopprettetMedlem
Ahhha...... :w00t: der satte du det på plass for meg, Wolf..... :wub: Måtte lese Samins innlegg en gang til.

Er det det samme som å føle hvordan et menneske har det, opplever ting?
som f.eks......jeg har ANGST for å høre detaljer rundt et menneskes traumatiske opplevelse. Det er som jeg selv kjenner smerten, fortvilelsen, panikken. den rir meg som en bølge, å jeg blir skremt.

Er det dette man mener er empati?
GjenopprettetMedlem
Empati kan defineres som evnen til å sette seg inn i andres følelsesmessige situasjon,
jmfr. det jobbes f.eks mye med empati i barnehager for at barna nettopp skal kunne sette seg inn i andre barns situasjon. Eks, et barn har mistet noen den er glad i, det kan være folk, dyr, kosebamser eller hva som helst,
det og da kunne sette seg inn i dette barnets følelsesmessige situasjon er å være empatisk
GjenopprettetMedlem
Min definisjon av Empati:

Om en person kommer til deg og sier jeg har det så vanskelig, jeg føler meg så deprimert..osv....
Du hører etter uten å engasjere dine egne følelser og tenker på hvordan du kan hjelpe denne personen - det er empatisk.

Om du "ja, stakkars deg...jeg skjønner det.... stakkars deg, du må ha det jævelig..... uff og uff og uff..." - da nører og nærer du problemet, det er det motsatte av å være empatisk....

jeg sier ikke her at det er feil å være sympatisk, det er har sin misjon det også. Men nå var min hensikt å definere hva jeg mener er empatisk.

Klem fra Elin
GjenopprettetMedlem
Skrevet av Wolf:
og jeg forstår det nå som om at dere egentlig snakker om respondering og ikke empati

Ja, det riktig Wolf..

Skrevet av: twisted
Min definisjon av Empati:

Om en person kommer til deg og sier jeg har det så vanskelig, jeg føler meg så deprimert..osv....
Du hører etter uten å engasjere dine egne følelser og tenker på hvordan du kan hjelpe denne personen - det er empatisk.

Ikke helt der ennu twisted. Du behøver ikke engasjere deg eller hjelpe denne personen nei,
men du har evner "empati" som gjør at du klarer å sette deg inn i hvordan denne personen har det.

Du er ikke overflasisk og jatter med, men du forstår hvordan man har det..

Skrevet av kariw:
Men jeg vil ikke kalle det "å ta over" - tror det er mer komplekst enn som så ...

Nei, du har rett. Det er ikke snakk om her å ta over, men ta del i. Du kjenner hvordan man har det.
Men det er jo klart som også skrives her at noen føler at de byttet energi.

Ja, det er noen som "suger" deg tom for energi og ladder seg selv på deg.
Man må velge sin vennekrets med omhu når man er følsom, og unngå personer som tapper..

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
"Samin":

Ja, det er noen som "suger" deg tom for energi og ladder seg selv på deg.
Man må velge sin vennekrets med omhu når man er følsom, og unngå personer som tapper..

Samin ;)

Følelsen av å bli sugd tom kjenner jeg (og missforstå meg rett her er det ikke mine seksuelle frustrasjoner som spiller meg et puss  :lol:) Men følelsen av å bli fullstendig tappet, helt matt - flat.....
Og jeg er redd for å komme i skade for å gjøre dette med andre, ser også at dette er noe av årsaken til min pr.t tilbaketrekkte tilværelse.