GjenopprettetMedlem
Forsonande og kloke ord frå Inger Lise i ein konturlaus kjønnskamp? eg ikkje har til hensikt å blande inn i desse interessante artiklane og temaet.Det var
aldri hensikten.
Dessuten elskar eg menn.
Kan de holde fred no?
GjenopprettetMedlem
Enig med Inger Lise!
Det ER forskjell på kvinner og menn! Vi tenker forskjellig, vi handler forskjellig og vi opptrer forskjellig! Dette er naturlig fra naturens side! Og dette skaper HELHET!! Den feminine og den maskuline balansen!
Var det ikke slik før i tia at de mannlige sjamanene dro hjemmefra for å hjelpe andre med sine kunnskaper, mens de kvinnlige sjamanene praktiserte sjamanismen hjemme?
Vel, jeg skal gå god for (egne erfaringer) at kvinner har letterer for å akseptere den åndelige kraften enn mange menn. Det er mange menn som ikke våger å tro, som ikke tror på tørre møkka osv. Men heldigvis er dette i ferd med å snu seg. Og da snakker jeg om *den hverdagslige mann (missforstå meg rett)*....ikke dere aktive menn her inne!
Men både menn og kvinner har alle denne gaven i seg, det å åpne for det åndelige.
Jeg har ikke tro på en ren kvinne-sjamanistisk gruppe. Da utelukkes den maskuline kraften som vi trenger! Selv om vi kvinner har den maskuline kraften i oss, trenger vi mange ganger menn rundt oss for å bli minnet på den.
Og omvendt!

GjenopprettetMedlem
Jeg slutter meg til. Det ER forskjell på kvinner og menn. Å mene at det ene kjønnet har lettere å få kontakt med sin åndelige side..... VEL.
Helt tilbake til norrøn tid har seid blitt ansett som noen kjerringgreier. Slik sett kan man kanskje si at det er lettere å være kvinne OG ha den kontakten uten at det bryter med tradisjonalisters oppfatninger om akseptabel væremåte.
Jeg for min del anser kjønnene som likeverdige og gjensidig utfyllende. Min lojalitet til tradisjoner ( påfunn) er da heller ikke all verden. Oppgaven å utvikle både den indre kvinne og mann faller uansett på hver enkelt.
En ren mannegruppe ville kanskje føltes litt rart for meg. Spesielt hvis argumentet var at vi menn er mer åndelige enn damer
La striden ligge, mye interessant lesestoff i denne linken.
Mvh
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Og takk for den herlige forskjellen!
Men er det virkelig på vei til å snu...? Nå tenker jeg på "mannen i gata".... eller mer korrekt... "mannen på nettet"... ( Ikke dere menn her inne... bare så det er sagt. )
Kan godt avsløre at jeg har prøvd meg på div. kontaktannonser på nettet. Der kan en søke i matchord.
Søker jeg på åndelig, eller spirituell, kommer det opp 3-4 profiler av ca. 2000.

Nå har jeg ikke søkt under kvinner... hehe... men vil tro andelen er langt større. Noen menn som har erfart det her...?
Sorry, Final Tribe.... Dette ble en liten utsporing av tråden din...

GjenopprettetMedlem
Jeg vil tro at menn skriver inn på profilen sin det de tror kvinnene vil se hos en mann...
og gud hjelpe meg så mange kvinner det er der ute som kun virker å være opptatt av materielle ting

GjenopprettetMedlem
Sammen er vi sterke !
- og takk Gud for den store forskjellen - det hadde vært kjedelig om vi alle var tulipaner..
Ble fortalt at undersøkelsen viser at kvinner i hele verden og i alle religioner & samfunn samles og ber.
- og godt er det.
Blondie.... c",)
GjenopprettetMedlem
Men tilbake til temaet, kvinner og sjamanisme.
Jeg synes det er et meget interessant tema, siden det faktisk finnes forskjeller i de fleste, hvis ikke alle, tradisjoner. Som nevnt har mann og kvinne opp gjennom tidene hatt forskjellige roller i samfunnet og dette har selvfølgelig også gjenspeilet seg i sjamanismen.
Flott at du tar det opp Final Tribe 
(Så kan vi jo også lage en egen tråd der vi ser på hva som er særegent med menn og sjamanisme)
IL
GjenopprettetMedlem
Angåande kontaktannonser; det må vel bli kroppen? Trudde det var kroppen....kroppen..........................ehmmm erk.......

GjenopprettetMedlem
Hehe...Takk for tipset, Final....
"Kroppen "gav langt flere treff....
Men .... etter at de "heteste" perioder har balansert seg....
er det godt å kunne kommunisere litt med denne kroppen også da....

GjenopprettetMedlem
En artikkel om den boken Aventura tipset om....av Barbara Tedlock.
http://shamansdrum.org/Pages/ReviewsWom ... sBody.html
Fikk den nettopp av en kjær venn, og gleder meg til å lese
GjenopprettetMedlem
– Jeg er lige gået igang med den danske oversættelse af bogen: »Kvinden i shamanens krop«. Den kan ikke ramme temaet her i tråden bedre

Den danske udgave har også et efterord af Annette Høst.
Her er bogens (lidt poppede) bagsidetekst:
»Shamanisme er oprindelig kvinders domæne. I denne bog afslører Barbara Tedlock beviserne for kvindelige kræfters rolle i verdens ældste former for religion og medicin.
Følg med i denne fascinerende ekspedition, hvor forfatteren fører os ind i de oldgamle traditioner, fra shamaners magt i forhistorisk tid til det arbejde, der udføres af kvindelige shamaner verden over i dag.
Lær at lytte til kroppens visdom og forstå kvinders erotiske styrke og viden som det opleves i den shamanistiske trance og ekstase. Læs om kvindelige drømmesyn, om at søge visioner og om brugen af hallucinogener.
Barbara Tedlock er en fremtrædende og anderkendt antropolog og øser af sin store viden om kvinder som helbredere og mystikere. Sideløbende med sit omfattende forskingsarbejde fungerer Barbara Tedlock også selv som shaman med evner, som hun har arvet fra sin bedstemor ude på Saskatchewans prærie.«
Annette Høst, fra Skandinavisk Center for Shamanisme, laver også selv et stort arbejde for at finde kilder om kvindens rolle i shamanisme i historisk perspektiv – og som udøvende shaman. Her er link til to artikler hun har skrevet om emnet:
I Vølvens Spor – Artikel om sejd i Nordens trolddomstradition (også om mænd

)
http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20I ... 20spor.htm
Blessed by the Moon – Initiation into Womanhood
http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20B ... 20moon.htm
Hvis jeg skulle komme med nogen personlig erfaring i temaet, så har jeg på en enkelt trommerejse lært en dans, der var specifikt for kvinder. Det var jeg i grunden overrasket over, men sådan var det altså, efter kraftdyrets udsagn. Jeg fik ikke spurgt yderligere ind til hvorfor – jeg tog bare dansen til mig. Det er en dans der giver grounding og energi

.

tjørn
GjenopprettetMedlem
Takk for linkene, Malaika og tjørn...
Dette hadde jeg nytte av. Godt bidrag til temaet ja...
Noen puslebiter jeg har savnet, kom på plass! Skjønner det er en forskjell på kvinnelig og mannlig sjamanisme.
Skjønner nå også mer om hva hun snakket om..... hun som utførte kvinnelig sjamanisme....
Det der med mensblod var visst ikke helt på viddene....
Anonymous
http://smilies.vidahost.com/contrib/xerx/smileythescream.gif[/img]
"Jeg tror kvinner kan ha lettere for å komme i kontakt med sin åndelige side enn menn"
"Jeg tror definitivt at det finnes en "kvinnelig" og en "mannlig" type sjamanisme."
Men Damerna; Vad fan säger ni egentligen???!!! :o :razz:
Nu blev det så igen...
Det går ju att tänka och se på mänskligheten på att annat sätt än utifrån könsskillnader.
Varför dela upp det? Likheterna är större än olikheterna. Varför kompicera det?
SE vad vi har tillsammans. Varför inte höja oss ovanför könsresonemanget?
Jag förstår kanske Final Tribes intention - gott så!
Det var forskjell på kvinnors villkor i den senare mänskliga historien och det är intressant med rena beskrivelser
Men kommentarerna ... idag 2008... Vi idag har alla möjligheter att leva och verka på samma villkor och bara vi själva sätter upp regler och bestämmelser som kan hämma oss. Varför inte höja nivån generellt. Att fortsätta att snacka om olikheterna, bromsar, fjättrar, som det har gjort i århundranden.
Nu är det ju tid för det globala seendet - vi pratar om kosmos och universum och 2012, vi ser att det är kultur och oppdragelse som formar och att vi har ett eget valg om vi har en önskan och en vilja...
Och så ska vi också prata om "genetiskt betingade könsskillnader" ... samtidigt???
"Jacobsen":
Jeg kjente at jeg ble provosert av dette utsagnet. Er vi virkelig ikke kommet lengre, gamle, gode kjønnskampen osv..... Ved nærmere ettertanke slår det meg, denne uforstand er jo ikke min. Jeg kan overse
Jag kunde inte överse jag... det är så trist ...såååå trist! :sad2:
"Det ER forskjell på kvinner og menn! Vi tenker forskjellig, vi handler forskjellig og vi opptrer forskjellig!"
Jag tycker nok det är mer forskjell på utsidan, än på insidan jag... >:(
---
För 2 uker sedan var jag på sjamanistisk kurs. Jag är fortfarande salig.
Det var både män och kvinnor. Det var en manlig kursledare.
Spelade det nån roll vilka som var män och vilka som var kvinnor? Nej... !
Vi är nog mer individer med olika funderingar, än kön och stereotyper...
Till slutt: Tack för en massa fina länkar och läsning

GjenopprettetMedlem
Jeg ser ikke nogen problem i at diskutere og dele viden om shamanisme i forhold til at være kvinde. For mig er der nogle områder af dét at være menneske, som jeg ikke deler med en mand: at menstruere, at blive gravid, at føde et barn og overgangsalder. Hvis historiske eller nulevende kvinder og mænd har en insigt i den kraft, der måske er forbundet med det, vil jeg gerne høre og læse mere om det.
Et citat fra Annette Høsts artikel Blessed by the Moon (
http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20B ... 20moon.htm):
Almost all traditional cultures, present or past, recognise the extraordinary powers of menstruation. They realise that at that time a woman is surrounded by spirits, and the door opens to the other worlds. It is clear to me that the power of menstruation can be an important ally, a spiritual teacher and pathfinder in our life and personal growth, if we will listen to it and let it flow through us. The power comes to us every month, uninvited, and we feel its presence clearly. So the fundamental question is: Do we welcome the power and co-operate with it, or do we fight it and curse it?
Dette handler om kvinden og den kraft hun kan få del i – og jeg ser ingen kunstig opdeling mellem kønnene i det.
Eller måske er jeg off-topic i forhold Final Tribes oprindelige indlæg?

tjørn
GjenopprettetMedlem
Kjære Lie
Jeg kan ikke sitte og si at det ikke er forskjell, når jeg faktisk har erfart forskjellen... på kvinner og menn.
Da er dette min sannhet utifra mine erfaringer.
Du har dine erfaringer og det respekterer jeg.
Og nettopp fordi det finnes flere erfaringer på dette området, blir det spennende og interessant å debattere.
Dette kan vi lære av alle sammen. Hvem vet hva slags erfaringer vi kan få utav det tilslutt.
Men jeg vil gjerne få lov å være med i debatten selv om jeg har noen meninger som andre synes er gammeldagse og avlegse

GjenopprettetMedlem
Oj da...
Hva er så galt med å se på forskjeller mellom kvinnelig og mannlig sjamanisme...
Og tar man ut sitat fra sammenhengen... blir det jo en annen mening.
Er det galt å være nyskjerrig på forskjellen? Synes dette var en spennende tråd! ( Selv om jeg sporet den ut litt da...)
Visst er det naturlige forskjeller.... som jenter foretrekker å leke med dokker... og gutter med biler. Jin og Yang... o.s.v. La oss beholde det sånn...
Går det ikke å ta opp dette emnet uten at det skal bli oppfattet som en trussel... eller maktkamp mellom kjønnene...?
Jeg har etterlyst "kvinnetemaer" her... trots for at vi er flertallet kvinner.
Jeg elsker å være kvinne! Og jeg elsker menn!
Skulle til å legge til innlegget, da jeg så du tjørn, og Inger Lise hadde kommet meg i forkjøpet. Støtter deres uttalelse.... og fikk med det jeg glemte...

Nei, tjørn... du er ikke off-topic...
GjenopprettetMedlem
Takkar for alle innlegga som kjem inn,og erkjenner med eit lite stikk at dette har eg
heller ikkje kontroll på!
Heldigvis.

Ladies and gents; its pyssssjtime.
Blir borte ein del dager på retreat,og
veit at de fer fint med tråden.

GjenopprettetMedlem
Retreat.... Ahh... Hørtes deilig ut.... Ha en riktig god tur!
Ble så fasinert av det jeg leste om Barbara Tedlock... så jeg legger inn linken her....
http://barbaratedlock.com/
Boken "The Woman in the Shaman's Body" finnes visst desverre ikke på norsk, men fant den danske utgaven her ; Takk for tipset, tjørn!
http://www.bog-mystik.dk/?Action=Details&Item=3298 ( Håper de aksepterer norske kunder.)
Anonymous
God morning Ladies! :D
It seems to me, that you don't se my point of view...
Jag har aldrig sagt att det icke ÄR noen forskjellen. Jag sier att den sitter mer i det fysiska - på utsidan, enn på insidan och framför allt i våra huvuden = hur vi tänker på kvinnor och män... och inte så mycket hur kvinnor och män tänker.
Och jag säger också att det blir mindre och mindre forskjell mellom oss i den andliga utveckling som pågår nu.
Vi höjer oss över gamla kulturregler - om vi vill alltså.
Men jag önskar gärna att förstå, hur ni som anser annat tänker och ni for gärna fortelle meg forskjellen i kvinners och männs sätt att kalla på andarna... samarbeta med sin andlige guide, hur forskjellen är i kontakten med t.ex. växtläraren och framförallt med kraftdjuret... och hur en kvinne utför sjelehenting på en annan måte enn mennen. Och hur det faktum att vi menstruerar och föder barn, gör oss till en annan sorts sjamanutövare, än vad männen är.
Ser fram emot det ... och det är helt sikkert sant

AdsBot [Google]
"Lie":
Det var forskjell på kvinnors villkor i den senare mänskliga historien och det är intressant med rena beskrivelser
Men kommentarerna ... idag 2008... Vi idag har alla möjligheter att leva och verka på samma villkor och bara vi själva sätter upp regler och bestämmelser som kan hämma oss.
Slik er det selvfølgelig ikke i store deler av verden, dessverre. Jeg for min del synes det er interessant å lese om forskjellige måter å utføre sjamanisme på, verden over. Og akkurat denne tråden skulle vise kvinners måter.
So what?
GjenopprettetMedlem
Og med dette håper jeg at debattantene heretter holder seg til trådens tema 
ILGjenopprettetMedlem
"Aventura":
Boken "The Woman in the Shaman's Body" finnes visst desverre ikke på norsk, men fant den danske utgaven her ; Takk for tipset, tjørn!
http://www.bog-mystik.dk/?Action=Details&Item=3298 ( Håper de aksepterer norske kunder.)
Den er vel billigere å bestille herfra, norsk nettbokhandel, fraktfritt:
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8779012000GjenopprettetMedlem
Takk for tipset, Passopp! Du er en knupp!

GjenopprettetMedlem
Fekk lyst å legge inn ein artikkel om den ganske eksentriske og velkjende ,amerikanske diktaren Emily Dickinson
som tidlegare har vore nemt i samband med boka "Women of Wisdom" som Torstein anbefalte ein gong.
Denne artikkelen av Clifton Snider granskar henne opp mot sjamanismen,og presenterer henne som ein amerikansk ny-sjaman av si tid.
Tykte den var interessant og legg den derfor inn på den "fæle" kvinnelinken her.
http://www.csulb.edu/~csnider/dickinson.shamanism.html
Og wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emily_DickinsonGjenopprettetMedlem
Takk for den, Final Tribe
Nå har jeg lest litt av artikkelen, og det jeg tenker er at sannelig er det sant som Ailo sier...det finnes en sjaman for enhver tid...
At Clifton Snider kaller henne "ny-sjaman" er vel fordi han føler at sjamanisme er noe man må være født inn i gjennom arv. Og Emily Dickinson tilhører jo ikke noe urfolk. Sarangerel skriver i sin bok at siden det er så få levende sjamaner i vår tid, er det mange sjamansjeler som er på jakt etter arvtakere. Derfor velger de blandt dem som er best egnet, uansett opprinnelse.
Dette er kanskje litt på siden av temaet, men jeg tok sjansen på å ta det med lell...