GjenopprettetMedlem
Er man outsider så er man det vel nesten uansett hvor man ferdes? ...og særlig der de konvensjonelle ting råder og hue ofte er litt avslått

Jeg er traumatisert jeg også. Så ja Final....du er ikke alene

GjenopprettetMedlem
Neimen det va`kjekt!
Ein overgang :
http://www.youtube.com/watch?v=5B3Abpv0ysMGjenopprettetMedlem
For meg er sjamanisme en energi og kraft som hver enkelt utøver på sin måte, men er også kulturelt betinget. Om de er naturlig bærere av mest feminin eller maskulin kraft er individuelt, og kan variere noe gjennom livet, samt øyet som ser på hva feminint eller maskulint er. Noen mennesker har denne dualiteten i perfekt balanse. Jeg tror at alle kan jobbe seg til mere av den ene eller andre sorten av energi hvis de ønsker det og trenger det.
Rani
Anonymous
Helt klart
jeg jobber med de 13 urenergiene - stjærnen -balansere alle, eller å jobbe med energiene enkeltvis å tilkalle den energi
man trenger/ ønsker å jobbe med
ild - sølv - neon - maskulin - femenin - eter- jern-vann-gull-planetarisk-gammastråler-diamant- 0 (ikke energi).
De 13 urenergier,
School of life med : Silja Winther og Lilli Bendris.
bast.

GjenopprettetMedlem
"Bast":
sett på tv nå nylig
et program om urbefolkning fra vamere strøk,
når kvinnenne fikk sin første menstrasjon bled de født på ny, de var nå hellige i ett med moder jord.
de skulle sitte i hytter i denne tiden, alene eller i sammen med de andre kvinnene
som hadde sin periode,
mennene bled ikke sett på som det samme, de hadde et helt annet syn om dem selv
de var jegere som levde i naturen, som skulle forsørgere stammen.
Når jeg så dette programmet tenkte jeg, til helvete med likestillingen,
tenk å få ei uke pr måned, i stillheten uten bekymringer,
kun seg selv å sin hellighet.
resten av stammen tok seg av barna - maten og alt annet.
Kanskje kan du Bast få oppleve denne "heilage veka" uten mas,gnål og press,MEN:
Me blir truleg dei siste kvinnene som frivillig opplever slikt kliss her i Vesten,for no er det nye takter som gjelder!
Hiv og hoi!
:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/04/10/unge-jenter-vil-ikke-ha-me/index.xml
"Does the farmaceutical industry really love our young,fresh women?"
Og er det på denne måten tenåringsforeldre/helsestasjon "initierer " sine blømande,unge roser inn i kvinnelivet i vesten på best måte?
Anonymous
ja jeg svarer tilbake hiv å hoi
jeg viste det jeg er fra en annen planet
Ja denne Grevinnen på 43 år i sin beste alder kunne nok det, med litt organisering ikke en gang pr måned
men ingen dom

en gang iblandt jeg har jo hytte 10 minutter unna i skogen med strandtomt deilige naturen
en tre dager i ny og ne perfekt så kunne man strekt seg til en uke

uten data og tv,
kun seg selv i sin hellighet ja takk jeg er heldig jeg.
når det gjelder helsevesnet er de ikke til å ta av seg hatten for,
unge jenter burde bli forklart hvor viktig det er å ha menstrasjon, litt rart egentlig i 2008
jeg bare sier hva : jeg fikk lyst til å kalle dem FORMA DUSTER med smaken på gull,
nei de elsker ikke unge freske kvinner

GjenopprettetMedlem
Eg
må berre legge inn link til ei bok eg vart i fyr og flamme over!

.
Spesiellt drøftingen av ein muleg forbindelse mellom skytiske prestinner/sjamanar og tibetanske dakiniar.
Det er kjekt å vere i fyr og flamme slik av og til.
Som når den eine puslespelbiten som låg bak sofaen heile tida, kjem fram att i vårreingjeringen.
http://books.google.no/books?id=D3uADrmWEAMC&pg=PA130&lpg=PA130&dq=scythians%2Bshaman&source=bl&ots=SgrGPnCOrH&sig=ult21C-M_KGa4szZ6tbS-NhfLAQ&hl=no&sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=resultGjenopprettetMedlem
Takk for den!!

Jeg ser at boken du la ved nevner den fargerike tibetologen og maleren George Roerich.
Den russiskfødte Roerich var overbevist om en forbindelse mellom den gamle tibetanske kulturen og skytene (the Scytho-Siberians ).
Litt om denne ikke ukontroversielle personligheten og hans virke:
http://ignca.nic.in/nl002501.htm
http://www.icr.su/eng/family/gnr/
http://www.roerich.ee/galnew/gallery.php?l=eng&g=GRGjenopprettetMedlem
Takk for den,du og! Artig!
Ja,det ligg ofte fargerike/kontroversielle personleghetar bak slike "framlegg"
Og litt til.
Td. barndom og opphav;
http://en.wikipedia.org/wiki/Agni_Yoga
Typisk New Age-unge.

GjenopprettetMedlem

Men handler ikke den siste henvisningen om faren til George, Nicholas? Han var også veldig mye på en gang ...
Her er moren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Helena_Roerich
Eplet faller ikke langt fra treet.
GjenopprettetMedlem
Jeg leste litt ned i tråden her om kvinner fra ursamfunn og at de blir gjenfødt når de får sin første menstruasjon.
Da vil jeg fortelle om noe:
Jeg har en venn som kommer fra et annet kontinent. Han har bodd i Norge i mange år, og har ei datter som bor sammen med sin norske mor og er i den norske kulturen. Når hun fikk sin første menstruasjon ble han kjempeglad og stolt, og ville fortelle det til hele verden og lage en fest for henne. Menstruasjonsfest for at hun hadde blitt voksen. For det gjorde de der han kommer fra. Der inviterer man hele slekta og venner, forretningsforbindelser osv og viser frem jenta for alle og forteller stolt at nå har veslejenta fått sin første mens..... Jeg fikk forklart han at det var ting man ikke gjorde i Norge, og siden hun er veldig norsk kunne resultatet kunne blitt at hun ble meget forulempet og fryktelig flau. Jeg fortalte da også at her til lands er det konfirmasjonen som er det ritualet som symboliserer at jenter og gutter trår over terskelen til de voksnes rekker og blir "offentlige". Det ble ingen menstruasjonsfest, men en stille feiring. Han takket meg for at jeg hadde fortalt han om det og sa at det var rart at han ikke hadde oppfanget at første mens ikke feires her i Norge og at jeg hadde forhindret at han hadde dummet seg ut.
Nå er hun altså konfirmert og hennes far holdt en flott og rørende tale til veslejenta si uten å nevne noe om mensen.
Hva mener dere... var det dumt av meg å fortelle om hvordan det fungerer i det norske samfunn?
Burde hun egentlig fått oppleve sin fars kultur?
Men jeg tenker også, at han hadde jo en fri vilje til å velge å gjøre som han ville......
GjenopprettetMedlem
Hei Rani
Jeg tror ikke vi noen gang gjør noe "feil", om det er i beste mening. Han kunne selvfølgelig spurt sin datter hva hun hadde ønsket...
Det som er synd er at vi undertrykker de naturlige livssyklusene og skjemmer oss .
Istedenfor å feire det mest naturlige og vakre i livene våre.
Naturmennesker og ursamfunn, lever et mer naturlig liv, og derfor natulig nok, feirer de naturlige livssyklusene.
Det samme når kvinner skal føde. Kvinnene står sammen, hjelper hverandre og støtter hverandre. De tar vare på den gravide, vasker
huset hennes, tar vare på barna, masserer henne, og lar henne gjøre den jobben det er å bære frem barnet.
De feirer det mirakelet det er å sette et barn til verden. Her i Norge, er man stolt over å kunne være i arbeid til siste slutt av svangerskapet.
Selv om man er helt utslitt, og ikke har krefter igjen til barnet faktisk skal fødes.
Kvinnene skal være stolte over å klare alt selv, og sjelden får man en slik støtte, eller felleskaps følelse fra andre kvinner ( utenom fra manma )
Det virker som vi er redde for dette, selv om det er veldig naturlig ting.
Det er mange ting vi kan se og lære fra ursamfunn, eller naturmenneskers levesett og syn på livet.
Hva som er feil eller riktig av oss, vet jeg ikke...men det virker som vi er redde for mange ting i vårt samfunn.
Mensen, graviditet, seksualitet, og faktisk det å være kvinne kan noen ganger virke som er veldig skremmende.
hehe
GjenopprettetMedlem
Takk, Malaika.

Ja det er sant, han kunne jo spurt henne, men slik jeg kjenner henne, så ville det i seg selv blitt at hun hadde sett skeivt på sin far. Tror hun vokser det av seg og blir stoltere av den utenlandske delen av seg selv og sin far etterhvert.
Og det er så sant som du sier om at i andre kulturer tar kvinnene mere vare på hverandre. De tilog med bader hverandre, steller håret og er mer fysisk nærme. Tanter hjelper tantebarna sine, steller barna og går mer inn i dagliglivet enn hva vi gjør. Ikke rart mange innvandrere blir veldig ensomme her i landet. Vi har det bra rent økonomisk, men det sosiale kan være iskaldt og skremmende.
Jeg kjenner en annen mann, som kom til norge for ca 10 år siden. Han hadde bodd sammen med sin storfamilie hele sitt liv. I norge ble han plasert på en liten leilighet og bor der helt alene. Ganske så fortapt, selv om han har egen leilighet og jobb, så er han totalt ensom. Trist egentlig. Det ble nok ikke som han hadde trodd eller håpet.
Jeg tror at noen ganger må man gi slipp på det materielle for å få et mer lykkelig sosialt liv....