Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Noen sjamaner har sex med kvinnelig pasienter som kommer til dem med kjønns sykdommer og uten kondom.
På den måten healer sjamaner de kvinnene uten å bli smittet selv.
Jeg har kun hørt om det og kjenner de som bruker slike metoder.
Kan du godta en slik metode healing?
GjenopprettetMedlem
Da har de vel stor magi i tryllestaven sin...og hvis dama samtykker, hvorfor ikke.

GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Da har de vel stor magi i tryllestaven sin...og hvis dama samtykker, hvorfor ikke. 

GjenopprettetMedlem
Ja ,fy fan.
Jeg tror nesten jeg ser det for meg:med trommen i ene hånda og tromme stikken i andre også videre....
Jeg håper på ,at jeg skal ikke lære slike healings metoder.

GjenopprettetMedlem
hvilken trommestikke?
Og hva har indianere med dette å gjøre?
GjenopprettetMedlem
indianere??
Forvirringen er komplett

RITA

GjenopprettetMedlem
Om en sjaman tar betalt for slikt, hva er han da? Prostituert?
GjenopprettetMedlem
...da er han ihvertfall ikke indianer, eller

GjenopprettetMedlem
RITA
GjenopprettetMedlem
Selger kraften sin/kroppen sin
Skuespilleren tar en piruett i sin prostitusjon
GjenopprettetMedlem
Det er tuvinske sjamaner som utfører en slik healing.
Og nå hører jeg åndenes fjerne ekko på ,at kansje kommer jeg ikke utenom en slik læring.
Herre gud !!!
GjenopprettetMedlem
dette høres ikke så bra ut. Det fins folk som tror at de blir kvitt AIDS ved å ligge med jomfruer. Dette har ført til at barnevoldtekt er utbredt på noen steder i verden. Slik sjamanisme støtter ikke jeg.
Jeg synes også at man bør holde en viss etisk avstand til pasientene sine. Ved å kalle seg sjaman, får man enormt mye seksuell cred og man får tjangs på alle damer som kommer forbi. Men å benytte seg av denne cred bare for å oppnå egen nytelse, det synes jeg er forkastelig. Er man sjaman, så bør man ligge med sine likeverdige sjamandamer. Og ikke med klienter. Kjønnsykdom eller ikke kjønnsykdom.
:=
Og nå hører jeg åndenes fjerne ekko på ,at kansje kommer jeg ikke utenom en slik læring.
Herre gud !!!
det virker som du har en viktig oppgave i å modernisere denne delen av sjamanismen. Man bør da for pokker kunne benytte seg av den moderne medinins penicilin, i de tilfellene der dette er på sin plass. Og er det snakk om ukurerbare kjønnsykdommer av den typen som skolemedisinen ikke vet å helbrede, så kan man bruke urter og vitaminer som styrker immunforsvaret til pasienten. Og man holder staven sin unna dem.
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
dette høres ikke så bra ut. Det fins folk som tror at de blir kvitt AIDS ved å ligge med jomfruer. Dette har ført til at barnevoldtekt er utbredt på noen steder i verden. Slik sjamanisme støtter ikke jeg.
Jeg synes også at man bør holde en viss etisk avstand til pasientene sine. Ved å kalle seg sjaman, får man enormt mye seksuell cred og man får tjangs på alle damer som kommer forbi. Men å benytte seg av denne cred bare for å oppnå egen nytelse, det synes jeg er forkastelig. Er man sjaman, så bør man ligge med sine likeverdige sjamandamer. Og ikke med klienter. Kjønnsykdom eller ikke kjønnsykdom.
:=

Applauderer denne inn - jeg er så hjertens enig med deg brukernavn.
RITA
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Herre gud !!!
Håper du fleiper nå, Dimi.... ( I så fall en smakløs spøk...) Ellers setter du begrepet "sjaman" i et svært dårlig lys...
GjenopprettetMedlem
Sjamaner utsetter seg for faren i å bli smittet selv om de klarer ikke å få bukt på sykdommen.
Jeg tviler sterk på om de smittende kvinner har en seksuel tiltrekkning.
Jeg ville ikke bli tiltrekket ,jeg ville vært redd i å ha en seksuelt forhold til skjønssmittende kvinne uansett hvor sexy hu er.
Om det er gand i den kvinnes kjønn,så tviler jeg sterk på lege medisin eller antibiotika kan hjelpe.
GjenopprettetMedlem
enda mindre hjelper det å bruke sin private kropp som et healingredskap. Om man er en sterk sjaman, så klarer man å helbrede kvinnen uten å gå til slike drastiske metoder. Har man åndene på sin side, så gir de den healingen som trengs.
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
enda mindre hjelper det å bruke sin private kropp som et healingredskap. Om man er en sterk sjaman, så klarer man å helbrede kvinnen uten å gå til slike drastiske metoder. Har man åndene på sin side, så gir de den healingen som trengs.
Du kan jo ikke vite det,kun spekulere.
Ikke jeg heller kan vite det,men jeg kan tenke meg,at det er en av de tøffeste tester for sjamaner.
Kunne du utført en slik ritualen på en aids eller syfilis smittende person uten beskyttelse og kun å stolle på sin og åndenes kraft.
Sjamanen vet,at om sykdommen hopper over på han ,så er han ferdig ,fordi sykdommen fordobbler sin styrke.
Hva ville sagt en man ?
"Og for hva skal risikere sjamanen for ?,ei som kansje hadde en uansvarlig seksuelt liv, som var kåt og bedro mannen sin i alkohol rus."
Sjamaner tenker ikke slik,de går for det med respekt for menneske.
Anonymous
Bevare meg vel, kan dette være mulig!?

GjenopprettetMedlem
"Kira":
Bevare meg vel, kan dette være mulig!? 
selfølgelig.
Sjamanisme er ikke bare engler med vinger,men mye mer...
Det er en av de grunnene ,at folk liker ikke å bli sjamaner,fordi testene kan være skumle.
Anonymous
Da er det jo sannelig bra at sjamanisme utarter seg på forskjellige måter alt etter hvor en kommer fra.
Grunnprinsippene virker å være de samme, men utførelsen varierer.
GjenopprettetMedlem
"Kira":
Da er det jo sannelig bra at sjamanisme utarter seg på forskjellige måter alt etter hvor en kommer fra.
Grunnprinsippene virker å være de samme, men utførelsen varierer.
Utførselen varierer,men testene kan være like skumle selv om de er forskjellige også.
Hva med indianere som sitter flere netter i vild mark ,med rovdyr som trasker rund.
GjenopprettetMedlem
Dei bruker vel kondom,desse "store" sjamanar då??
Før øvrig reagerer eg sterkt på Brukernavn sin uttalelse om at sjamanar bør ligge kun med likeverdige sjamandamer..
Kva er dette slags språk?
For det første fins det mange som ikkje passer inn i den nisjen der(two spirit-people).
For det andre er bolling mellom gode kollegaer ein uting,spør dykk meg. Fører berre tull med seg,likeverdige eller ei!
Nei hald arbeid og fritid strengt separat,det er tingen!

Anonymous
Jeg setter mer pris på ville dyr enn sjamaner med tryllestaver...så send meg heller ut i ødemarka.
Dette var selvfølgelig en spøk.
Men jeg er ærlig talt litt forbauset over å høre slike ting som dette.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror man må huske i en slik sammenheng som dette...forskjellen på å praktisere sjamanisme. Sjamanisme og metoder/ritualer er helt annerledes i Tuva enn her hjemme...som forskjellen fra indianske sjamaner og sjamaner fra Peru. De forskjellige land har sine måter å behandle eller utføre sine sjamanistiske ritualer og healinger.
Det tror jeg er viktig å tenke over...såvel som Dimi også må huske forskjellen på deres metoder og våre metoder.
Jeg sier ikke med disse ord at jeg er enig i alle ritualer eller metoder...men at det er en stor og vesentlig forskjell!