Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
"teleterkji":

Brukt i en rituell samenheng er fleinsoppen den store innvier i Mysteriet.
indianerene bruker sin peyote med glede og vinner psykisk og fysisk helbredelse,gjennom endring av våre psykelige negative mønster med noe som virker.
slik er det med fleinsoppen,den virker,og er effektiv når det gjelder å endre våre programmerte oppfattelser av verden rundt oss.
Den virkelige trussel og fare mot sjelslivet vårt er ALKOHOLEN.
Dette vet du BIERNNA!!!
Jeg drikker ikke alkohol,holder naturens euforiske planter som favoritter.
De har ikke den leie negative ettervirkning som alkahooligan har.
Vi lever i et samfunn som lever av å skremme alle som søker alternative løsninger.Som Heksen forfølges man når man provoserer "de dannede",og deres danderte oppfattelser.
Å jeg elsker å skrive,jeg kunne fortsatt i det uendelige.
kjærlig hilsen Ådneterkji. :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Hehe...alkahooligan.  :w00t: 8) :lol:
Ellers et fint innlegg.
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke sagt at noens meninger er dumme, men at fleinsoppinntak er noe som er farlig. Generelt er det slik at rusmindler forsterker den sinnsstemningen man er i. Har man da mye negativt i seg så vil det da forsterke seg sannsynligvis. Da er det desinformasjon å gi inntrykk av at fleinsopp vil være noe salliggjørende som vil endre ens kurs sånn umiddelbart. Å stigmatisere andre som "dannet" blir usaklig for meg. Det er nok bedre å bruke klokskap og jobbe med sitt indre gjennom bevisstgjøring. Dessuten så produserer kroppen egne stoffer som endorfiner, dopamin og andre stoffer som er de naturlige lykkestoffene for meg, som kroppen selv produserer ved at en er fysisk aktiv, er bevisst på kosthold mm. Et inntak av fleinsopp kan sette kroppens egen produksjon og hjernens kjemi i ubalanse, og det kan være fatalt for noen. At noen velger å se bort fra dette ser jeg på som en plikt å si ifra om. Det er hvertfall ingen bjørnetjeneste.
psbot [Picsearch]
nyttige oppysninger, jordugla. Takk.
GjenopprettetMedlem
Skrevet av jordugla: Et inntak av fleinsopp kan sette kroppens egen produksjon og hjernens kjemi i ubalanse, og det kan være fatalt for noen. At noen velger å se bort fra dette ser jeg på som en plikt å si ifra om. Det er hvertfall ingen bjørnetjeneste.

Vil bare gi min støtte til deg jordugla, jeg er enig med deg uten at jeg dermed vil fordømme noen andre i hva de gjør.
Vi er tross alt utstyrt med fri vilje...

Samin  ;D
Francis [Bot]
Vi er mennesker av egen fri vilje til å bestemme selv om man vil praktisere på den ene eller andre måten! Det får være opp til hver enkelt hvordan en velger og hvilke erfaringer en gjør seg... Og såpass respekt bør en vise hverandre!  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Og såpass respekt bør en vise hverandre!  icon_biggrin

Jeg oppfattet det ikke slik at det var mangel på respekt som utløste denne debatten...??
No vet ikke jeg hvem du sikter til når du ikke siterer noen av oss som har lagt inn noe,
men tok ordet likevel.... Jeg sa jo også at vi har fri vilje, så det er jeg enig i...

Det som jeg reagerer på er ikke om hvem som vil bruke sopp eller andre hjelpmiddler (som ikke er
underlagt Norske lover).. Det bryr jeg meg svært lite om, det får de velge selv...

Men det som jeg vil kristisere er at det snakkes høyt om det her på forumet.
Og at to Moderatorer går ut og støtter bruken,(slik oppfatter jeg at de gjør) og da kan det oppfattes
slik at denne siden "debattsonen" og "sjamansonen" støtter bruken av "hjelpemiddler" også.

Dette vil trolig medføre at "yngre sjamaner" som ikke har fått grepet på meditasjon og reiser uten
"hjelpemiddler" tror at dette er løsningen...

Så jeg må fortsatt si meg enig med jordugla og Bierrna...

Samin ;)
Francis [Bot]
Nå var kommentaren min overhode ikke ment negativt, som en "skjennepreken" eller lignende... Eller retta mot enkeltpersoner...
GjenopprettetMedlem
Har lest en bok av Bear Heart som heter "Vinden er min mor". Bear Heart er sjaman og opplært i bla. bruk av medisinplanter. I Den innfødte amerikanske kirke brukes peyote med gode resultater ifølge Bear Heart. Jeg tror at plantemedisin er nyttig når den brukes av kyndige. Uansett så mener også jeg folk må få velge selv. Etter som jeg har forstått så kan visse plantelærere åpne for den indre verden som gjør at nyskjerrigheten vekkes mht. det åndelige. Det var det for Michael Harner da han tok ayahusaca, eller hvordan det var det uttaltes, men han opplevde herskerne i det ytre mørket. Etter å ha rådført seg med en gammel sjaman så fikk han svar på noe som for han var viktig. Disse mørkeherskerne ga alltid uttrykk for at det var de som styrte, men den gamle sjamanen visste av erfaring at det var noe de alltid sa. Så plantemedisin kan være en generator mht. ens søken og det er jo bra.
Anonymous
"jordugla":

Har lest en bok av Bear Heart som heter "Vinden er min mor". Bear Heart er sjaman og opplært i bla. bruk av medisinplanter. I Den innfødte amerikanske kirke brukes peyote med gode resultater ifølge Bear Heart. Jeg tror at plantemedisin er nyttig når den brukes av kyndige. Uansett så mener også jeg også folk må få velge selv. Etter som jeg har forstått så kan visse plantelærere åpne for den indre verden som gjør at nyskjerrigheten vekkes mht. det åndelige. Det var det for Michael Harner da han tok ayahusaca, eller hvordan det var det uttaltes, men han opplevde herskerne i det ytre mørket. Etter å ha rådført seg med en gammel sjaman så fikk han svar på noe som for han var viktig. Disse mørkeherskerne ga alltid uttrykk for at det var de som styrte, men den gamle sjamanen visste av erfaring at det var noe de alltid sa. Så plantemedisin kan være en generator mht. ens søken og det er jo bra.

Jada, Peyote,Ayahuasca,San Pedro o.l. er jo vanlige verktøy for sjamaner andre steder så.  8)
Plantelærere kan være så mangt. At den hjelper i ens healing- og renselsesprosess er en ting. En annen er det du sier. Og det finnes andre ting som den er med å skaper hos mennesker som erfarer dette i healingsseremonier.

Til Samin: At 2 moderatorer er åpen for dette for en bare akseptere. Og Ailo - administrator er jo det også. Og en kan snakke åpen om det til en viss grad. Og at det går an å være saklig uten å ty til personangrep fra begge sider.
Åpenhet rundt emnet plantelærere synes jeg er fint. Noen vil sikkert mislike det og andre vil synes det er greit. Det er flere her inne med gode erfaringer med slike verktøy. Så det må en bare respektere om man er motstander av at det skal bli for mye åpenhet rundt dette emnet.
GjenopprettetMedlem
Hvis det er sant at man kan oppnå "det samme" på reiser og under meditasjoner enten man har brukt planter, musikk, dans, yoga, fasting bør det vel være opp til den enkelte hva han eller hun foretrekker. En tog-entusiast vil sikkert ha sine innsigelser mot å bruke fly og omvendt.

Vi menneske-aper er enkle nok til å forkaste det vi ikke har erfaring med, det være seg ytrings-frihet, demokrati eller selv-medisinering. Når ørene er blitt tutet tilstrekkelig fulle med et argument er det gått fra å være et synspunkt til et faktum. Diktatorer har siden massemediene gjorde sitt inntog (fra Stalin og Hitler sine dager) skjønt betydningen av å gjenta løgner til de framstår som sannheter.

Jordugla skriver at fleinsopp-inntak er farlig. Ferdig med det. End of discussion. Det farlige skal vi jo holde oss unna. Det er nesten som om debatten har nådd sitt endepunkt. At inntak av sopp skal gjøres med repekt og ærefrykt kan jeg gå med på, men hvor farlig er det egentlig? Den dosen med fleinsopp som skal til for å drepe et menneske overgås nesten bare av cannabis, hvis vi skal holde oss innenfor denne kategorien. Når doktorer pumper skremte ungdommer har det ingen hensikt, jeg har selv hørt uttalelser om lærepenger i slike sammenhenger. Det skremte ungdommer trenger er folk med erfaring eller kjærlighet nok til å roe dem ned. Aller helst skulle de hatt et forum de kunne henvende seg til. Kanskje det en gang kan bli en realitet?

Den massive fiendlighet utprøvende ungdommer møtes med er et ekko av et årtusengammelt kristent korstog mot "dansen med universet". Dette har resultert i at kulturen er drenert for språklige uttrykk, skildringer og kunnskaper om hva slags nytte vi menneske-aper kan ha av plantene.

Anslinger het en mann. Han var en primus motor i jakten på de som brøt alkohol-forbudet i Amerika på 20-tallet. Da han skjønte at forbudet nærmet seg en ende begynte han å promotere cannabis som den nye store Satan. Det ville jo uansett bare ramme eks-slaver, meksikanere og jazz-musikanter. At det resulterte i forbud mot dyrking av hamp til formål som klær, drivstoff, tauverk, næringsoljer fra den bortimot mest tilpasningsdyktige fotosyntese-eksponent på planeten får heller være. Anslinger gjorde en solid jobb. Siden 1938 har Marijuhana vært forbudt i USA. Andre land kom snart etter. At Anslinger ( etter sigende ) var den som forsynte Joseph Mccarthy med morfin sier noe om graden av hykleri.

Da renhets-loven for øl ble innført i de germanske strøk var det visstnok for å forby urter med litt for heftige virkninger.

Europas historie er individets historie. Dette individet har blitt så flink til å kjøre slalåm at det glemmer at portene finnes. I den grad vi skal bryte noen av de lenkene vi har på oss må vi tillate oss å eksperimentere litt. Fortielser utsetter bare dette oppgjøret. I mellomtiden får folk selv avgjøre om de vil spille fløyte eller banjo.

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Min argumentasjon går ikke på å fortie effekter av bruk av fleinsopp, men jeg har forsøkt å synliggjøre at bruk av fleinsopp ikke er noen umiddelbar løsning på noens problemer. Å trekke inn Hitler og Stalin for å legitimere/styrke ens eget syn blir for meg et lavmål. Det jeg gjør er å nyansere bildet litt, slik at andre ikke lar seg lede av personer som gir inntrykk av at fleinsopp er rette veien. Det viktigste verktøyet vi har er intensjonen vår. Bevisstgjøring og oppøving av Saivo-bevissthet krever et indre arbeid. Uten å ha trent opp et sterkt "indre øye" kan det være fryktinngytende å bli ført inn i visse indre landskaper uten erfaring og med en klar intensjon. Det kan føre til at sjelen fragmenteres uten at det er noe en på forhånd visste kunne skje. Dette er ikke noe jeg har erfart, men er noe som intuisjonen min sier.   
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med deg i en ting: intensjon er et nøkkelord..

Å gå ut i fra at et eventuelt inntak av fleinsopp MÅ ha som hensikt å løse problemer er en avsporing. Spiller du på tromma for å løse problemer?
Når og hvis fleinsopp løftes opp til den status den fortjener, som et sterkt sjamanistisk verktøy, vil diskusjonen komme inn i et smulere farvann.

Grunnen til at Hitler og Stalin trekkes fram er at hele diskusjonen om droger har et sterkt totalitært preg, etter min mening. I vår "frie" del av verden kan det synes som spørsmål rundt bevissthet er vårt største tabu. At droger skal kunne bidra til å opprette en kontakt med noe hellig er en provokasjon i samtida. Det gjør det ikke til en løgn...

Jeg ønsker ikke å promotere ukritisk bruk av noe som helst. Etter  på nært hold å ha fulgt narkodiskusjonen i noen tiår er jeg ikke blitt mindre overbevist om at informasjon er en stor mangelvare. Mine innlegg er et forsøk på å bøte på noen av disse manglene.

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Dere er en masse kloke hoder,det er så fint å høre andres meninger,godt og vondt.
takk for alle svar,glimrende svar.
jeg har ikke til hensikt å reklamere for meg selv,men jeg får et kall fra plantelærerne om å gi et fint bilde av opplevelsen flein.om ikke å sitte inne med for mye visjoner,men dele litt av kraften med andre fasinerte.
Det er ikke bare flyveturen og alle visjonene som er opplærende,
i lang tid etterpå går man i lære,med økt følsomhet,og skjerpede sanser.
Kraften i soppen sitter lenge i,som en god balsam i håret,retter den ut floker og flisete hakk i sjelen.Den økte følsomheten gjør at jeg velger et roligere liv,med et lett kosthold.Når jeg kutter ut Melk ost og kjøtt sover jeg mye bedre om natta,jeg får et lyst sinn og blir glad.jeg kan kjenne at kroppen er rein og glad.
jeg føler fleinsoppen har dirigert meg inn på et bedre kraftspor.
den har lært meg hvordan naturen tenker og føler,og hvordan jeg skal forholde meg til alle åndene som bor i alt flytende.
I regnskogen bruger dem også fleinsopp,Psilocybe stropharia.
Når de har lite av soppen,skraper de barken av ayahuascha-lianen og røyker denne,opplevelsen likner syntetisk DmT.
Harmalinen i ayahuascha-lianen øker kraften i soppen,så visjonene blir enda klarere og sterkere.
Dette kan vår gode venn mellom verdnene:Terence Mckenna fortelle mer om i sine fine bøker som:True hallucinations,Food of the gods,og Invisible landscape.
(jeg vet ikke om dem finnes på gnorsk).
Hooka-Hey!!!! :P
GjenopprettetMedlem
Det er ikke meningen fra min side verken angripe personer eller fordømme hva de driver med...
Det er ikke min jobb her på jorden..

Jeg synes det er flott at du deler dine opplevelser med oss, selv om jeg er imot soppen...
(Men det kan jo være frykten for det ukjente....og skadelige...)

Å sitte ine med for mye visjoner er også skadelig, du må dele dine kunnskaper og tanker
som kommer til deg... Eller du kan bli syk av det også...

Det er også sant som jordugla sier, den forsterker din tillstand der og da...
Energi skapende eller energi tappende...

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Synes det er viktig å poengtere at typen "hjelpemidler" som her blir debattert i utgangspunktet kan brukes på to forskjellige måter.

For å flykte fra virkeligheten
eller
for å tre inn i en annen virkelighet..

Selv om man ser bort fra samfunnets lover er førstnevnte misbruk
-mens det andre  "bare" er bruk .

Skillet mellom dem finnes ikke................ og likevel er avstanden uendelig!
Det ene bruksområdet kalles himmelen
-det andre helvete.

Uten en klar intensjon ved bruk av slikt står man faktisk med en fot i hver leir.
DERFOR engasjerer jeg meg i dette temaet.

Jeg betviler ikke moderatorers intensjoner,
MEN sett utenfra og uten Deres innsikt om plantelærere representerer Dere et syn som kan være meget farlig og skade andre.
I egenskap av å være autoriteter har Dere har et ekstra stort ansvar ovenfor det med å være TYDELIG og holdningsskapende.

Fordi kjernen av det Dere representerer,
sjamanismen - er harmoni i kjærlighet til alt det som finnes...
bør Dere sørge for IKKE å bli misforstått ved å være TYDELIG.

teleterkji... må bare si at både Dine kokkekunster og rusens tekniske spesifikasjoner er uinterressant i forhold til de opplevelser Du deler med oss fra soppens verden. :P

Ingen av oss ville vel sendt våre barn til en skole med bare plantelærere . . . håper jeg!
GjenopprettetMedlem
Utrolig godt sagt, Biernna!  :eusa_clap:
Anonymous
"jordugla":

Har lest en bok av Bear Heart som heter "Vinden er min mor". Bear Heart er sjaman og opplært i bla. bruk av medisinplanter. I Den innfødte amerikanske kirke brukes peyote med gode resultater ifølge Bear Heart. Jeg tror at plantemedisin er nyttig når den brukes av kyndige. Uansett så mener også jeg folk må få velge selv. Etter som jeg har forstått så kan visse plantelærere åpne for den indre verden som gjør at nyskjerrigheten vekkes mht. det åndelige. Det var det for Michael Harner da han tok ayahusaca, eller hvordan det var det uttaltes, men han opplevde herskerne i det ytre mørket. Etter å ha rådført seg med en gammel sjaman så fikk han svar på noe som for han var viktig. Disse mørkeherskerne ga alltid uttrykk for at det var de som styrte, men den gamle sjamanen visste av erfaring at det var noe de alltid sa. Så plantemedisin kan være en generator mht. ens søken og det er jo bra.

http://sjaman.com/forum/index.php?topic ... n#msg11586
Her står det om Peyote-forskning i Native American Church, som er positive.
GjenopprettetMedlem
sopper som stekes i smør  åpner en dør,
uten slør  ser vi vår bør  til vi dør
den som vil møte sin bør  så den gjør
GjenopprettetMedlem
PLANTELÆREREN ER INNI PLANTEN.
VIL MAN BLI KYNDIG I BRUKEN AV PLANTELÆREREN
MÅ MAN BRUKE DEN,INNTA DEN,ELLER LEGGE DEN UNDER HODEPUTA.
JEG BRUKER FLEINSOPP RITUELT UNDER SERIØST SJAMANARBEID.
ARBEIDET BESTÅR I Å HELBREDE MEG SELV.
DET ER SOPPENS GUDER SOM FORTELLER MEG PÅ SJAMANVIS NÅR DET ER TID FOR Å BESØKE ÅNDEVERDEN OG Å FÅ "ÅPNET TOPPEN AV HODET" SÅ ÅNDENE KAN KOMME INN.
JEG ER IKKE REDD ÅNDENE FOR JEG LEVER LIVET SLIK JEG HAR LÆRT AV DEM.
DET ER IKKE DET UKJENTE MAN SKAL FRYKTE,MEN FRYKTEN SELV.
FRYKTEN ER ET TROLL SOM VEKKER UHYGGE I ALLE SOM EIER DEN.
DET VIRKELIG FARLIGE I DENNE VERDEN ER ENS EGEN REDSEL.
NATUREN SELV SKJØNNER IKKE HELT HVA VI MENNESKER ER SÅ REDDE FOR.
FRYKTEN FOR DET UKJENTE ER FRYKTEN FOR FORANDRING,TRANSFORMASJON.
SVÆRE "UHYGGE-MAKTER"GJØR ALT FOR Å SKREMME NOEN FRA FORANDRING.
DET UHYGGELIGE VIL HA OSS SLIK DET ER VANT MED AT VI SMAKER.
MED SOPPEN FLEIN SER JEG INN I "UHYGGEN",OG LER EN HELBREDENDE LATTER.
IKKE BARE FOR MEG SELV,MEN ALLE SOM HAR EN ÅNDELIG LINK TIL MEG.
ELVIS NEVER LEFT THE BUILDING!!
GjenopprettetMedlem
Det kan holde med å legge plantene under hodeputa hvis intensjonen er til stede.
Slik så jeg han som er min kompatible for første gang - og det var 12 år før vi møttes i denne dimensjonen...
Elles så kan man jo bare spørre Skaperen av alt som er ....
kariw
GjenopprettetMedlem
Visst er det mange herlige, kraftige, skumle energier. Og flein åpner dører for noen, men den døra er ikke for alle. Det må di som går til fader flein akseptere, at det er mange som ikke ønsker fader fleins leksjoner. Og di som ikke ønsker fader fleins leksjoner, må akseptere di som ønsker leksjonene til fader flein.
Anonymous
jeg syntes det hørtes ut som en flott opplevelse jeg. litt uklart hvor mye du fikk ut av den i ettertid men, jeg antar at det var en del. dette var en nydelig skildring av en persons opplevelse, hvorfor må alle komme å ødelegge det ? har man ikke ro nok med seg selv til å kunne la mannen være ifred selvom han snakker om litt fleinsopp ?

jeg lurte på en ting teleterkji (pussig navn forresten), hvordan er det å tromme, når flein er i deg ? har lurt litt på dette... om man fort glemmer å tromme eller blir bevistløs eller noe sånt, det er jo to veldig kraftfulle instrumenter. har hatt lyst til å prøve å tromme med flein en gang, var derfor jeg lurte.
GjenopprettetMedlem
For min egen del må jeg bare si at det aldeles ikke er meningen å rakke ned på T (eller noen andre). Jeg er glad han er her inne med sine synspunkter og erfaringer, jeg synes det han deler med oss er meget forløsende og ikke minst interressant (og til tider ganske så morsomt).
MEN, det handler om at alt trenger en likevekt -og at så lenge som narkotika lager helvete på jord for folk vil synspunkt som Ts bli kritisert som noe negativt.

Slik MÅ og BØR det være, det handler om holdninger.

T beriker oss med sine erfaringer SAMTIDIG som han synliggjør noe...
ved å minne oss om dets skyggeside.
Men som sagt, jeg er glad T finnes her inne :D
Anonymous
syntes fortsatt det er litt dumt at et inlegg som er en beskrivelse av en opplevelse må bli en 4 sider lang debatt jeg, det er jo en egen post til disse debatene, slik at man skal kunne lage en slik post som dette uten at det dukker opp enda en debatt.
GjenopprettetMedlem
Når åndene kommer,går det som av seg selv,jeg griper tromma og legger utpå.
Først er det jeg som har styringen,men så tar de over og banker løs på tromma med et tempo og en kraft som er helt vanvittig.
Åndene kommer for å lære meg skikkelig crazy kaos-tromming,og jeg rir avgårde på trommekraften langt og lenge mellom verdnene.
Sjamanåndene er noen kraftbunter,og de er mange,de er som om de står i kø for å få nyttet anledningen.
Jeg har alltid vært fascinert av heksene som innsmurt med flyvesalve kunne fly på sopelime gjennom luften.Nu har jeg funnet oppskriften.Flein og tromme!!!
Sopelime og flyvesalve var en mindre avslørende teknikk heksene brukte i en tid da trommene var forbudt.
Det er fint å kunne gjennoppvekke de "gamle"tider og være med mellom verdnene
der tid og sted ikke hersker.
Fleinsoppen er en stor Sjaman!!!! :respect: :wub: :eusa_pray: