Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Vil bare opplyse om at det vil ta litt tid før neste utgave av boken kommer i handel, fordi jeg arbeider med å gjøre en del grunnleggende endringer. Det som nå står i essayet er fortsatt riktig, men jeg har begynt å se ting fra et annet perspektiv: Nåde. Det gjør at rammene for boka må endres. Kort fortalt vil neste versjon være mindre skarp. Det meste av innholdet vil likevel være det samme selv om form og presentasjon endres. Gir beskjed her når ny utgave er klar.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Vil bare opplyse om at det vil ta litt tid før neste utgave av boken kommer i handel, fordi jeg arbeider med å gjøre en del grunnleggende endringer. Det som nå står i essayet er fortsatt riktig, men jeg har begynt å se ting fra et annet perspektiv: Nåde. Det gjør at rammene for boka må endres. Kort fortalt vil neste versjon være mindre skarp. Det meste av innholdet vil likevel være det samme selv om form og presentasjon endres. Gir beskjed her når ny utgave er klar.

For så vidt interessant opplysning. Men jeg begynner å gå litt lei, du har bedt meg om kommentarer, og det kunne du egentlig fått i bøtter og spann siden slikt var en del av mitt yrke i mange år — både hva gjelder det formelle, og det faglige innhold. Men skal jeg betale tre hundre kroner annenhver måned for så å bruke dager (rettere sagt: netter) i ukesvis og månedsvis for å forbedre ditt manuskript? Hvor mange utgaver har du egentlig lagt ut til salg til nå, og hvor lenge og ofte skal dette fortsette? Jeg har i hvert fall ikke råd til mer enn det ene eksemplaret jeg kjøpte i mars. Skulle vi hatt noe meningsfylt samarbeid synes jeg du burde gitt meg de forskjellige variantene etter hvert, pluss en "gave" som Mr. David kaller det, alt etter hvor mye arbeid jeg legger i det. For manuskriptet roper høyt på all slags konsulenthjelp! Med det sier jeg jo også at det vitner om store kunnskaper samt interessante synsvinkler — som jeg neppe er enig i, men det er ikke nødvendig for å gjøre et godt arbeid med et manuskript. Men som jeg har skrevet til deg på PM (dessverre utilgjengelig for referanse for tiden, som alle kan se): Den versjonen jeg har er både et angrep på — og et forsøk på dialog med — et fra før i bunn og grunn temmelig smalt miljø, hvor du kjører egne kjepphester og gjerne vil skape et annet miljø — gjerne med aktører fra det miljøet du angriper? Internt, meget internt! Slik min versjon av ditt manuskript ser ut, så er det interessant for en særing som meg (særlig fordi du har vært i Tuva og andre steder, ref. mine mange Tuva-linker annetsteds her inne), men at et vanlig kommersielt forlag skulle ville satse ville forundre meg meget.

Jeg mener fremdeles det jeg skrev da du startet denne tråden. En fullt ferdig bok, utgitt på et forlag og tilgjengelig i alle bokhandler, ville jeg nok straks ha kjøpt. Og jeg kjøpte altså, under tvil, den første versjonen, som altså ikke fyller vanlige kriterier for å være en (ferdig) bok, men er et u-ferdig manuskript.

"Passopp":

Utdrag:
"AndreasWinsnes":

- Undertegnede utgir i dag en 290 siders bok med tittelen ”Naturreligioner og psykoaktive planter”.
- Boken koster 290 kr, og kan bestilles hos Tanum.
- Som regel kommer jeg ikke til å delta i debatt på Sjamansonen, men tar gjerne imot tilbakemeldinger via epost...
- Dersom du har gode motargumenter vil disse bli tatt med i neste utgave av boken. I første omgang utgis essayet ved hjelp av print on demand-teknologi, slik at det blir lett å gjøre endringer og inkludere nye argumenter og perspektiver.
- Jeg ser spesielt frem til å motta konstruktiv kritikk fra dere her i Sjamansonen.

"AndreasWinsnes":

Glemte å nevne at boken vil bli sendt til et forlag for utgivelse etter at essayet har vært ute på ”høring” og jeg har mottat kritikk og tilbakemeldinger. Folk her på Sjamansonen har derfor sjansen nå til å korrigere eventuelle feil før det blir mediaoppslag og distribusjon til flere bokhandlere og bibliotek. Jeg gjør det på denne måten fordi det rent forskningsmessig blir mest seriøst. Men det såkalte ”nysjaman”-miljøet vil ikke være tjent med at boken blir stående uimotsagt, så en kikk på argumentene i essayet bør kanskje vurderes?
- Vennligst les boken før meldinger publiseres.

Dette ser ut som en meget interessant bok som jeg absolutt vil anskaffe og lese! Det er også prisverdig at du ønsker kommentarer og legger fram en "hørings-versjon". Jeg synes likevel det er litt drøyt å betale 290 kroner for en foreløpig utgave, og så skal vi på en måte bli gratis konsulenter før noen vanlig bokutgivelse foreligger. Det vanligste var vel før at manuskripter sirkulerte i fagmiljøer og ble kommentert uten at den som var villig til å bruke av sin tid og kompetanse skulle betale for det! Og her ser det ut som du kanskje kommer til å legge inn nye ting så å si hver dag, så noen får versjon 1 for sine 290 kr., andre f.eks. versjon 29 hvis man somler. Var det ikke bedre at du gjør som jeg kjenner til at mange ordner seg nå til dags, nemlig at du enten sender interesserte en .doc-, .rtf- eller pdf.-versjon som man kan lese på skjermen og så kommentere via epost? Eller legge hele boka ut på et nettsted, med om så daglige forandringer, og så invitere folk til å kommentere derfra? Hadde jeg vært forfatter hadde jeg likt dårlig å selge et ukjent antall foreløpige papirversjoner, som etter hvert ville havne i biblioteker og bli sitert og polemisert mot! Og det virker som du forventer at man skal kjøpe både èn (kanskje flere på sikt) foreløpige utgaver, og så til slutt den endelige bok-versjonen? Nei dette går ikke jeg inn på, sånn i første omgang... Har du ikke noe bedre å foreslå?

Når det gjelder at du ikke vil lese og kommentere her i forumet, så synes jeg det også er litt arrogant. Jeg går ut fra at du har stilt inn din profil slik at du får epost-varsling ved innlegg, og det kan da ikke koste deg så mye å klikke deg inn av og til og sjekke kommentarer? For også de som kjøper manuskriptet ditt vil sikkert ha mye å formidle til forumet, i tillegg til det de eventuelt sender deg på epost.
GjenopprettetMedlem
Ja,takk! :lol:
Mindre skarp,ja. På kva måte då?
Du har lovd å sende meg eit nytt utkast,sidan eg ikkje var så happy for å bli sitert med utsagn tekne ut av kontekst og der halve setningslyden er borte.
Dessuten kjenner du meg ikkje ,og burde vere heilt sikker før du siterer navngitte folk på den måten.
Til og med dei naive og lettpåverkelege sjelene som les heile trådane her inne på det åpne entogenforumet,(og svel alt rått?),vil ha betre forutsetning for å forstå og uttale seg om mine utsagn enn dei som les sitata i det noverande kompendiet ditt.

Eg kjøpte heftet av fri vilje og nyskjerrighet,fordi eg liker å betrakte ting frå fleire vinklar, og er interessert i ulike aspekt ved animistiske  religionar.Og kva som rører seg i Norge på den fronten.
For meg var det interessant.
Men at det handla så mykje om sona her,hadde eg faktisk ikkje trudd. :)
Føler meg litt brukt.

(Vis nokon vil låne heftet mitt,kjøpt i mai,er det berre å seie frå.)

PM virkar ikkje,nei.
GjenopprettetMedlem
Jeg har gitt ut en 2. utgave. Synes ikke det er grunn til å gå lei av den grunn. Essayet oppfyller de vanlige kriteriene for å være en bok. Se Websters definisjon av bok:

1 a: a set of written sheets of skin or paper or tablets of wood or ivory b: a set of written, printed, or blank sheets bound together into a volume c: a long written or printed literary composition d: a major division of a treatise or literary work e: a record of a business's financial transactions or financial condition — often used in plural <the books show a profit> f: magazine

Den andre utgaven er liminnbundet, men du har kjøpt en spiralinnbundet utgave, og sånn sett er ikke formen slik man finner hos Gyldendal eller Cappelen. Teksten er heller ikke ombrukket. Imidlertid har jeg fra første stund sagt klart i fra at når jeg har fått inn tilstrekkelig med tilbakemeldinger, så vil jeg sende den til et forlag. Man kan like dette eller ikke, men jeg mener at det er en god måte å ta hensyn til innkommende motargumenter. Jeg vil fortsette prosessen inntil det jeg skriver har blitt tilbakevist. Det har ikke blitt det så langt. Jeg har ikke bedt om at du skal bruke mange dager eller netter på å forbedre manuskriptet, selv om det hadde vært hyggelig av deg, men jeg har spurt om å få saklig kritikk av argumentene jeg har lagt frem. Riktignok har jeg i vår PM-dialog bedt deg om å fortelle kort hvor du mener teksten kan kuttes inn, men jeg har ikke bedt deg om å bruke mye tid på dette. Det gjaldt bare hvis du hadde tekststedene for hånden.

Jeg har klart og tydelig forklart hva dette prosjektet dreier seg om. Ingen av utgavene er vesentlig forskjellige, og det vil heller ikke neste versjon være. Det er snakk om små endringer når det gjelder innhold, i tillegg til at jeg har lagt til ny informasjon fra de siste månedenes internasjonale forskning på enteogener. Denne forskningen bekrefter det som allerede står i 1. utgaven. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre om de vil kjøpe boken eller ikke.

Hei Final Tribe,

Den nye versjonen vil ganske enkelt være litt snillere. Jeg vil antakelig ikke trenge å sende deg et nytt utkast, fordi en del av det som står om Ailo og sonen vil bli fjernet. Sånn sett vil de som har kjøpt de første utgavene ha mer informasjon om det norske enteogen-miljøet enn de som leser tredje utgave.

Rent fagetisk kan jeg stå inne for valget om å bruke to sitater fra deg, men den debatten er ikke relevant nå som endringer vil bli gjort uansett.

(Til orientering for nye lesere bør det nevnes at nedenfor finnes en del poster hvor det bare står et punktum: "." Det er poster som var "off topic" og innholdet har derfor blitt fjernet.)
GjenopprettetMedlem
.
Anonymous
"Final Tribe":

Hvis du vil låne det til meg, ser du min mail-adress i min profil
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Er det spiralbundet eller limfrest versjon? Hvor mange sider - både paginerte og upaginerte?
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Final Tribe":

Er det spiralbundet eller limfrest versjon? Hvor mange sider - både paginerte og upaginerte?

Trur det er lim. Håpar det. Meiner dei er paginerte.Jo! det er dei! ikkje sant Andreas?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Trur det er lim. Håpar det. Meiner dei er paginerte. Jo! det er dei!

Jau, men altså, kor mange er dei, sidane, både dei med paginering, og dei utan (om nokre?)
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Final Tribe":

Trur det er lim. Håpar det. Meiner dei er paginerte. Jo! det er dei!

Jau, men altså, kor mange er dei, sidane, både dei med paginering, og dei utan (om nokre?)

det vert gjetning,dessuten har eg skribla i det. Eg er ikkje heime og får sjekka.
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
Eg ville berre freista å samanlikne med den mars-utgåva eg hev, kor mange sidar er komne til, og annan skilnad...
GjenopprettetMedlem
Det lyt me ta ein annan gong.
Kanskje høgtlesnad,over talartuten ein dag? :innocent2: medan me venter på PM til å vere på føtene att?
Men den er gild og grøn i nedbrotbart material,så vidt eg kan komme i hug.
GjenopprettetMedlem
Hei Passopp,

Jeg er åpen for et samarbeid, særlig fordi jeg respekter din grundighet. Men som nevnt tidligere har jeg ikke penger til å betale en konsulent. Dessuten har forlag sine egne konsultenter som ser til at en bok blir formet slik at den er klar til å selges på vanlig måte.

Dagens kjente forlag har blitt kommersielle, og derfor tror heller ikke jeg at de vil anta boken. Men det betyr ikke at det faglige innholdet er dårlig av den grunn. I dag blir stadig flere fagbøker utgitt på små forlag eller egne forlag. Innholdsmessig vil jeg våge å si at essayet står ikke tilbake for bøker om naturreligioner som tidligere har blitt utgitt på store forlag.

Men et forlag vil alltid gjøre formelle endringer og kreve at kapitler kuttes ned eller utdypes. Når et forlag antar en doktorgradsavhandling for eksempel, så er det vanlig at denne tilpasses et mer kjøpervennlig format. Innholdet i avhandlingen er ikke dårlig av den grunn. Tvertom kan den inneholde relevant informasjon som ikke finnes i bokutgaven. Og det er ingen forlagskonsulenter som har "rengjort" innholdet. Man møter forfatteren direkte, og det blir mer ærlig.

Jeg har snakket med andre kompetente folk om de interne delene av essayet, og de mener at det ikke er nødvendig å fjerne disse. Men jeg har som sagt innsett verdien av et annet perspektiv, og derfor slettes de likevel.

Det at jeg argumenterer kraftfullt til fordel for et perspektiv, i dette tilfellet perspektivet til tradisjonelle naturreligioner, betyr ikke at jeg har kjepphester. Filosofisk sett står jeg fritt i denne saken, noe jeg også skriver i boka. Men nå kommer vi inn på innhold, og jeg er ikke interessert i å ta en videre debatt om dette her.

Final Tribe har andre utgave, på 315 sider til sammen hvis jeg husker riktig.
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Ein regnfull  haustkveld utanfor Tanum.

Haust — i mai??
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
Nyttar ikkje — eg har lagra alt på min Mac pluss ekstern backup...
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Hei Tribe,

Flott at en parantes kan iverksette så mye kreativ skrivning. Ta det med ro, det var ikke ment slik du skriver. Nevnte det bare i tråden her fordi din PM ikke fungerer. Tenkte å slette det nå faktisk, men så skrev jo du et innlegg om parantesen. Sletter du din, sletter jeg min.

Du først.
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
:o

Handler denne tråden om en bok, eller handler den om noe heelt annet?????
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Bør eg spørje Ailo før eg låner vekk heftet til det smale miljøet eg liksom skal representere?
Sit eg med eit solid stykke arbeid du står for,eller på ei heit potet egentleg?
Og er ho ikkje mi,siden eg i forbrukarmessig ånd har tilegna  meg ho med barnets nyskjerrighet og sjølvtjente pengar?
no e du morosam

Ein regnfull  haustkveld utanfor Tanum.
Ein liten figur med eit bulande objekt under frakken,skrittar ut i Karl Johansgate....ser til begge sider med et diskret blikk,og spring og hoppar av garde med ein skrallande lått i dei våte gatene...
Litt seinare,inne i ein krok i myrkret på Saga Kino,freistar personen  å få att pusten.
Det kriblar i kroppen,av forventning og opparbeidd okkult tensjon over å få berøre objekt ,og vise det fram...
Timen er komen,og i det Freiareklamen lyser litt opp kinosalen,vert det grøne heftet drege ut...........
Det grøne heftet.
Gleda er ubeskriveleg,adrenalin og svette tyt ut gjennom porene.
2. utgåva!
Det er berre eit spørsmål før den ukjente får åpne permane med skjelvande fingrar....
DÅ! då ,i eit mørklagt sekund i salen,ser han bak seg på sete 8-6 tre par fosforiserande ,skrå auge som stirrar
uten å blinke,rett på han!
Og før  denne får tid til å tenke på den raudmalte stova,solnedgangen på Kreta el. Kvefjordskaka til mor,vert det svart..........veldig svart.

Forsettelse følgjer.

2. utgåva kom i mai! (2007) skriv ein truverdig kjelde: Forfattaren!
GjenopprettetMedlem
.
GjenopprettetMedlem
.