Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
det er kveld i stua,jeg har kokt fleinsopp te og latt dem trekke.
det er fyr i peisen og jeg setter meg til rette på gulvet.
jeg har drukket,nå er det bare å vente.en enorm energi fyller meg,
jeg legger meg ned og svelger unna,for nå er doktor flein i gang.
doktoren farer gjennom kroppen,men finner den rein og klar.
men kraften er stor denne kvelden,soppen må først presse og omskape hodet.en kort smerte så er det over.det første som slår meg er denne ultrabølgelyden inni hodet,"alle lyders far"sier en stemme når jeg spør hva det er,lyden skifter litt mønster,og tiltar i styrke i takt med bildene som kommer.den første som hilser meg er en alien-hodet skikkelse.jeg svelger videre i ren ekstase.
så røyker jeg en pipe banisteriopsis bark,og kan se rett inn i ayahuasca universet!!,jeg ser negerdamer som henger i noe,og de har alle et ekstatisk uttrykk,lukkede øyne og åpne røykende munner.
så tar jeg tromma og legger utpå.jeg bare lytter,så kommer en sværing av en kraft,jeg rives med og banker løs på tromma som aldri før,jeg flyr på englekor oppover og oppover i et infernalsk tempo.
plutselig,bak meg og seilende inn i meg kommer en ørnekledd sjaman,jeg får et ekstatisk øyeblikk holde en fjærpyntet stav.jeg tar små pauser mellom reisene,men nye sværinger er på vei,de tar meg og tromma og sender meg der det trengs,jeg healer jorden fra hennes innerste.
jeg hadde flere ganger en sterk fornemmelse av at jeg satt ved havkanten og fisket.
og jeg fikk napp etter napp.
på slutten av reisen møtte jeg den hellige kalven som ga meg skinnet til tromma.
den var forsonet med sin mor,og jeg gråt av uskylden som kom i meg.
under reisen "datt jeg ut"flere ganger,men hver gang dukket Ailo opp og minnet meg på å lytte.
det var lyttingen som ga meg storfisk denne kvelden og natta.
Anonymous
inga ord
kan beskriva
vad som setts
av storfiskarn'

:respect:
GjenopprettetMedlem
takker og bukker og danser med måker. :beer:
GjenopprettetMedlem
Er det mulig å ha slike sterke opplevelser uten å innta fleinsopp eller annet?
GjenopprettetMedlem
jeg tror nok det...hvis man er åpen og ikke redd for fordommer.
                                                                            :P
GjenopprettetMedlem
fleinsoppen lar oss se det som foregår hele tiden.
en slags superbrille med ekstra styrke.
men det er nok selve sjamanuniverset som er det STORE!!!!
med eller uten den heilage soppen.
GjenopprettetMedlem
Skrevet av: teleterkji: men det er nok selve sjamanuniverset som er det STORE!!!!

JA....Og dit kan man reise uten den heilage soppen.

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Hvilken intensjon har du? Hva ønsker du å fortelle? Jeg oppfatter ditt inlegg som pisspreik, noe som er lite oppbyggende; men skal vi være oppbyggende? Ja, mener jeg! Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg, er den høyeste leveregel, mener jeg. En sjaman som trenger fleinsopp for å virke, er det samme som å pisse i buksa, for å føle seg varm, føler og mener jeg.
GjenopprettetMedlem
Ønsker å moderere mitt utsagn, etter å ha tenkt meg litt om. Ailo hadde jo bedt deg om å lytte bedre, og det var jo svar nok, for meg når jeg tenker meg mer om.
Anonymous
"jordugla":

Hvilken intensjon har du? Hva ønsker du å fortelle? Jeg oppfatter ditt inlegg som pisspreik, noe som er lite oppbyggende; men skal vi være oppbyggende? Ja, mener jeg! Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg, er den høyeste leveregel, mener jeg. En sjaman som trenger fleinsopp for å virke, er det samme som å pisse i buksa, for å føle seg varm, føler og mener jeg.

Plantelærere har vært et vanlig åndelig verktøy andre steder i verden som f.eks i Nord-Amerika(Peyote) og i Sør-Amerika(Ayahuasca og San Pedro blant annet) for sjamaner i årtusener. Så en må ikke undervurdere dens betydning. Samer her i Norge har også brukt plantelærere gjennom historien. Det er bare å spørre Ailo og andre som vet det 8)
GjenopprettetMedlem
Sopp er vel på linje med traumatiske opplevelser.
Begge deler har tendenser til å være døråpnere rett ut til ytterpunktene.
Men ved å søke ytterpunktene går man kansje glipp av det imellom..
nemlig helheten..

Om man "flyr" så høyt og over evne
-uten å se bakken
Da kan ofte "landingen" blir hard

Håper Du får kontakt med tårnet -og finner riktig høyde etterhvert, he,he 8)

:badgrin:Mvh Havarikommisjonen
GjenopprettetMedlem
"jordugla":

Et spørsmål til jordugla: hvor mange ganger har du spist fleinsopp? Et spørsmål til: hvor mange ganger har du pisset i buksa for å holde varmen? :P
GjenopprettetMedlem
Som fersking kan man noen ganger ordlegge seg uheldig. Jeg har aldri spist fleinsopp, og mener at lovene må følges. Det er ulovlig å oppbevare og bruke fleinsopp i Norge, og reagerer på de som indirekte oppfordrer til bruk av det. Fleinsopp er farlig og kan medføre psykiske lidelser som psykose.
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: >:( :razz: :respect:
GjenopprettetMedlem
"jordugla":

...reagerer på de som indirekte oppfordrer til bruk av det. Fleinsopp er farlig og kan medføre psykiske lidelser som psykose.

Jeg må si meg fullstendig enig i dette, OG, jeg er skuffet over at ikke flere gir uttrykk for et slikt syn her inne!!

Bruk av rusmidler for å åpne kanaler til uendeligheten er en del av sjamanismens arv... ok.
Men denne formen for forherligelse av rusmidler der selve rusen står i sentrum hører vel ikke hjemme i dette forumet???
Er alle her inne så opptatt av å være sååå sjamanistiske at de glemmer å bruke egen fornuft?
Er Dere så redde for å skille Dere ut?
Det risikeres at mennesker bruker denne del av den sjamanistiske arv som unnskyldning for eget og/eller andres rusMISbruk -og det nettopp på grunnlag av det som sies og IKKE sies her inne.
Er det ok???
Skal man ikke tenke selvstendig og drite i arv der ikke arv er til det beste???
Eller skal vi kansje likegodt fortsette den gamle arven?
Er det i så fall en ide å ofre Ailo til gudene og håpe på bedre lønning til sommeren?                          Beklager om forrige sprsm faller utenfor denne lille debatts trend i og med at jeg nevnte en intensjon i forbindelse med ofringen..;)

Til Jordugla: Enig med Deg i at det er unødvendig å pisse i egen bukse når man kan kjenne på stanken fra de andre som allerede har prøvd det :eusa_clap:

teleterkji ... du provoserer..
Fint at Du kommer med "Ditt", men slikt fortjener en sunn motargumentasjon.
Likevel, slike meninger trengs "desverre" for å vekke folk..
nesten som en vaksine om de "brukes" rett..
Du er dyktig..
Fortsett :icon_twisted:
GjenopprettetMedlem
Min mening er at man generelt skal være forsiktig med hva man "putter i seg" av både det ene og det andre...

Jeg har ALDRIG behøvd å ty til sopp eller annet for å oppnå kontakt, dra på turer eller arbeide med det ånderlige...

Kanskje skal man stille seg spørsmål ved hvorfor man ikke opplever det samme i "edruelig" tillstan som i rus, mangler man kanskje noen vesentlige ting i sin viten og kunnskap???

Men siden jeg aldrig har prøvd dette vet jeg jo egentlig ikke hva jeg snakker om, men en ting hvet jeg og det er at mine syn, min innsikt, min lærdom og mine evner er sterke, trygge og rene, det er nok for meg og slik vil jeg det skal forbli i min verden...

Andre får velge sin vei, og alle valg skal respekteres for den enkelte  :icon_redface:

Lys & Kjærlighet
Tina
SEO Crawler
min mening:  med disse ting gjelder den enkle hovedregel, som i det meste annet - "både og, ikke enten eller".

psykiatriske institusjoner beboes av argumenter for den ene siden, tunge navn i spiritualitet og transpersonlig psykologi utjevner situasjonen i motsatt retning. (michael harner, stanisalc grof, roger walsh..hva heter de alle sammen..)

så den samme ting kan være både gift og medisin...

trenger ikke være det ene eller det andre, men begge deler..alle mulige kombinasjoner av ytterpunktene.

alt er relativt.

vi er ikke vant med å tenke sånn her i landet. 

det finnes busssjåfører som elsker tippekampen og rumpa til kona (og muligens nabokonas og..) som kan være klokere, roligere og mer balanserte enn buddhistmunker som har meditert daglig i 20 år. (les: "meditert")

disse tingene kan være en great, great blessing.  enteogen: to release the sacred from within
  men som "lek", er det en lek med ilden.

det burde finnes en stammetradisjon, en seremoniell fremgangsmåte. 

GjenopprettetMedlem
Vi har hatt deler av denne debatten her inne tidligere, og den ble i sin så opphetet at noe av den ble slettet....
Nå er det et faktum at ei grein av sjamanismen tyr til plantelærere, flere andre gjør det ikke. Og så er det de som føler et sterkt slektsskap til sjamanismen, men som har funnet en vei  utenom den tradisjonelle.
Dvs - alle finner forhåpentligvis sin egen vei , med eller uten plantelærere...

Menneskets frie valg står sentralt i alt vi foretar oss, og her skal ingen blande seg inn. Den store planen er likevel overordnet. Vi vil oppfylle vårt karma før eller seinere, men vår frie vilje kan rote det til for oss på veien ....

Hva er intensjonen med våre handlinger, hvordan bruker vi vår frie vilje? Og hva er vårt potensiale - at vi faktisk bare bruker 10 % av vår faktiske hjernekapasitet i flg. noen som mener å vite bedre ...

At vi kan hente kunnskap fra den store universelle kunnskapsbank bare ved å lytte til stillheten i oss selv, samt gjøre noen enkle meditasjonsøvelser, og at nettopp ved å pleie vårt fysiske og åndelige  oppruster vi vår mottakelighet til mer enn det vi kan ane... på vei til å heve våre frekvenser slik at overgangen til den nye tid blir lettere for jorda ....

Er det noen som hvisker "stjerneprat" ? - Tja, det er vel nettopp det dette er...

kariw
SEO Crawler
faen, så politisk korrekt mitt forrige innlegg var!   :moreevil:

er jeg for eller i mot?

jeg er ikke for, jeg er ikke i mot.  :innocent2:

jeg er for, og jeg er imot.   :innocent2:  :innocent2:

vektskåla tipper "for"

men på en annen "måte" enn den vi vanligvis ser.  på en "måte" jeg ennå ikke har sett (men hørt om, lest om)

kan ikke se det som en "vei" i mitt tilfelle, men aksepterer de som gjør det. spesialistene.  :o

men ilag med sjamaner som har en tradisjon, en kulturell bakgrunn og kunnskap. yes, indeed. med takknemlighet.
Anonymous
En må ha respekt for de som bruker plantelærere i deres sjamanistiske arbeid. Det er vanlig med slikt verktøy for Amazonas sjamaner blant annet med bruken av Ayahuasca og San Pedro blant annet. Flere av dem bruker det hovedsaklig i sine healingsseremonier. Om vi bruker tromme,meditasjon,plantelærere,rasle og andre verktøy ang å utvikle vår transpersonlige kontakt så går det mye på det samme. Plantelærere er noe av det mest misforståtte her i Vesten siden den har blitt puttet inn i begrepet "Narkotika". For plantelærermotstandere så er det viktig for dem å være saklig like mye som det er for dem som er plantelærertilhengere. Og underbygge påstander med kilder er jeg en stor tilhenger av. Det finnes så mye bra kilder til bruken av plantelærere. Så mye at selv plantelærermotstandere ikke kan fornekte dem.

Hva er rusmidler generelt?Hva er ekstase?Hva er healing?Hvordan komme i kontakt med det transpersonlige sider av oss selv? En vil få forskjellig svar på det. Men plantelærere er for meg ikke noe rusmiddel. Da snakker jeg spesielt om Ayahuasca,San Pedro,Peyote o.l. som eksisterer i Amerika. Plantelærere er en del av sjamanisme om man liker det eller ikke. Om en ikke liker å høre det så får en angripe de meningene med saklighet og underbygge påstander med kilder. Angripe personer er aldri konstruktivt verken for plantelærertilhengere eller motstandere.

For dem som har vært med i seremonier i Amazonas f.eks ang Ayahuasca eller San Pedro så er det for dem ikke noe rusmiddel. Det er verktøy ang sjamanisme der borte som har eksistert lenge.
GjenopprettetMedlem
"Men plantelærere er for meg ikke noe rusmiddel. Da snakker jeg spesielt om Ayahuasca,San Pedro,Peyote o.l. som eksisterer i Amerika. Plantelærere er en del av sjamanisme om man liker det eller ikke."

Ingen fornekter at denne tradisjonen i sin kontekst er seriøs og har sin store verdi i denne kultursettingen. All respekt for den og for dere som jobber seriøst innenfor dette. Men det er vel heller ikke det denne debatten dreier seg om, så vidt jeg har forstått...
Toleranse, respekt, empati og ytringsfrihet brukt med vett ligger i lufta i disse tider.
God helg fra kariw
GjenopprettetMedlem
8) Det finnes mange måter å "reise" på. 8)
Man kan være sosialt og materielt bundet -eller fri
være fysisk låst til et sted -eller fri
ha en psykeisk nedtur, opptur -eller være helt nullstilt...

Om man legger sammen alle inntrykk man bærer på får man den summen som bestemmer våre intensjoner laster og sterke sider i livet
-og over hvordan våre "reiser" blir.
For det er vel "reiser" vi snakker om, det med å forlate en virkelighet for å oppsøke en annen?

Synes det er et poeng med Intensjoner og hvorfor og hvordan man "reiser".
Det er en oppdagelsesferd som uansett endestasjon først går inn i oss selv,
der bremses vi eller stoppes helt opp.
Det kan være speil der som lar oss se våre frykter.
Det kan være at "reisene" må gå gjennom lenge låste dører,
inn gjennom så lenge fortrengte rom at man ikke engang visste de eksisterte.
Ingen vet hvem de ser i speilene eller hvor gammel man er idet man går gjennom rommene,
kansje 5, kansje 55..

Tar man konfrontasjonene eller flykter man inn i mørket og gjennom ruiner mens egne demoner jager bak...?

Men det finnes snarveier gjennom dette landskapet av følelser, nemlig lærere, unnskyld, plantelærere.
De løfter "eleven" fort opp, opp og forbi egne landskap og kansje hele veien fram til store innsikter.
Men returbillettens komfort kan innebære så meget.

Men man kan være heldig å bare svakt merke sjelens landskapet idet man flyr forbi.
Kjenne trekken av dørene som ble revet opp i farten, kjenne litt av ubehaget som siver ut derfra,
få en slags behagelig følelse av langsomt å våkne etterhvert som erkjennelser strømmer inn i rommene som frisk luft..

Er man uheldig blir man i landingen kansje slengt inn i et av de låste og fortrengte rom.
Der har kansje vegger av speil og egne demoner stått klare i årevis for å herje med psykene som ankommer,
alt vil de gjøre for å få sin etterlengtede oppmerksomhet.
Kansje er da den eneste medisin en ny flytur..

Eller man liker turen fordi det var så mye mer behagelig å være på vei, samme hvor.. enn hjemme.
Kansje visste man ikke hvor mye man bar på før man tok sin første tur, den hverdagslige bagasjen må jo stå igjen.
Da står man i fare for å bli en "reisende".

Men, i de riktige rammer, hvorfor ikke spise og røyke det man kommer over av grønnsaker?
Det kan være godt å gi sjelen litt ro med en slik tur og nye ting å fordøye.
Kansje har man godt av noen solide nedturer også for hvordan kan man ellers hjelpe andre opp om man ikke kjenner terrenget der nede?
Og livet skal jo leves, men helst så oppegående som mulig, eller?

[b]Oppfordrer med dette til egen tenking.
Er DU i tvil - da er du ikke i tvil,
da ligger Du unna naboens plen! :P
Til slutt, et klokt mennesk sa en gang at det er en mening i at ikke alle mennesker har samme kultur.
Er det kansje en del av en større integreringsprosess å adoptere planter som bør være der de vokser?

Men skal Du på "tur" vil jeg gjerne være med...
(bare ikke si det til noen :icon_lol: )
GjenopprettetMedlem
Vil bare presisere at jeg kun har uttalt meg om fleinsopp. Det finnes medisinplanter som er nyttige når de håndteres av kyndige. Selv har jeg ikke noe kompetanse på bruk av plantemedisin.
GjenopprettetMedlem
Brukt i en rituell samenheng er fleinsoppen den store innvier i Mysteriet.
indianerene bruker sin peyote med glede og vinner psykisk og fysisk helbredelse,gjennom endring av våre psykelige negative mønster med noe som virker.
slik er det med fleinsoppen,den virker,og er effektiv når det gjelder å endre våre programmerte oppfattelser av verden rundt oss.
Den virkelige trussel og fare mot sjelslivet vårt er ALKOHOLEN.
Dette vet du BIERNNA!!!
Jeg drikker ikke alkohol,holder naturens euforiske planter som favoritter.
De har ikke den leie negative ettervirkning som alkahooligan har.
Vi lever i et samfunn som lever av å skremme alle som søker alternative løsninger.Som Heksen forfølges man når man provoserer "de dannede",og deres danderte oppfattelser.
Å jeg elsker å skrive,jeg kunne fortsatt i det uendelige.
kjærlig hilsen Ådneterkji. :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
Anonymous
"jordugla":

ja, det er greit å være mot andre som du vil andre skal være mot deg. og jeg går utifra at du syntes det er kjempefint hvis jeg skulle føle for å si at dine meninger  og handlinger er verdiløse og dumme, siden du snakker slik om andre må du jo ville at folk skal si slikt til deg ?