Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Undertegnede utgir i dag en 290 siders bok med tittelen ”Naturreligioner og psykoaktive planter”.

I essayet presenteres argumenter som viser at den norske menneskerettsloven trolig beskytter seremonier med slike planter innenfor rammene av tradisjonelle naturreligioner. Samtidig begrunner jeg hvorfor planteseremonier arrangert av mange såkalte "nysjamaner" ikke kan gjøre krav på den samme juridiske beskyttelsen.

Boken ser på forskjellene mellom tradisjonelle naturreligioner og moderne animisme innenfor alternativbevegelsen. Blant annet vises det til tradisjonelle nord-amerikanske indianere og sibirske sjamaner som tar et kraftig oppgjør med vestlige mennesker som misbruker kulturene til urfolk. Det populære konseptet ”sjamanisme” dekonstrueres. Leseren får også et innblikk i negative sider ved det norske enteogen-miljøet.

Psykoaktive planter er hellige ånder eller guder i henhold til tradisjonelle naturreligioner. Mange nyanimister derimot bruker enteogener som selvutviklingsverktøy, ofte uten tilstrekkelig respekt for at plantene er sakramenter. Sistnevnte påstand begrunnes selvfølgelig. Videre argumenterer jeg for at animister som ønsker å bruke enteogener som et middel til selvrealisering bør anvende LSD fremfor psykoaktive planter. En av flere grunner til dette er at konflikten mellom nyanimister og utøvere av tradisjonelle naturreligioner kan reduseres dersom førstnevnte ikke misbruker sakramenter som verdsettes meget høyt av mange urfolk.   

Hvis målet er å arbeide innenfor rammene av selvutvikling og ”nysjamanisme”, så er psykoaktive planter i mange tilfeller unødvendige, fordi LSD er mer enn nok egnet til dette formålet, noe den anerkjente forskeren Stanislav Grof har dokumentert. Tilhengere av enteogener som er uenige i dette bør lese boken.

Essayet presenterer ny og anerkjent forskning som bekrefter at sesjoner med LSD er trygt for normalt friske mennesker hvis de veiledes av dyktige terapeuter. Jeg viser også hvordan slike sesjoner kan arrangeres på en måte som ikke medfører straffeansvar for terapeutene.

I tillegg drøftes forholdet mellom enteogener og buddhisme. Buddhistenes kritikk av psykoaktive planter i en religiøs kontekst tilbakevises i stor grad, samtidig innrømmes det at enteogener vil neppe lede hele veien til oppvåkning.

Boken koster 290 kr, og kan bestilles hos Tanum.

Litt om meg: Jeg har skrevet om nazisme og globalisering i boken Terror eller dialog? Har gått i lære hos Ailo Gaup i fem år, holdt grunnkurs i "nysjamanisme", og undervist i buddhistisk meditasjon. Ved hjelp av stipend fra Fritt Ord har jeg vært i Sibir for å intervjue tradisjonelle sjamaner, blant annet i Tuva. Har også stiftet Animistisk Trosfellesskap, og var i 2005 den første som gjorde det norske enteogen-miljøet offentlig kjent. Praktiserer i dag tradisjonell heksekraft.

Som regel kommer jeg ikke til å delta i debatt på Sjamansonen, men tar gjerne imot tilbakemeldinger via epost: enteogener@epost.no Dersom du har gode motargumenter vil disse bli tatt med i neste utgave av boken. I første omgang utgis essayet ved hjelp av print on demand-teknologi, slik at det blir lett å gjøre endringer og inkludere nye argumenter og perspektiver.

Jeg ser spesielt frem til å motta konstruktiv kritikk fra dere her i Sjamansonen.

Andreas Winsnes
GjenopprettetMedlem
Gjøre seg til fant å snike opp Lsd i paranoide narkomiljø

Eller gå til naturen,og la fleinsoppens ånder lære meg om livet og naturen.

Enteogene planter er mye sunnere for sjelen en laboratorie-fremkallte Psyko-aktiva.

Gå til naturen og finn plantene selv,naturen er giveren av det hellige,mennesker lager alltid merkelige versjoner og kopier.

:shock:
GjenopprettetMedlem
Glemte å nevne at boken vil bli sendt til et forlag for utgivelse etter at essayet har vært ute på ”høring” og jeg har mottat kritikk og tilbakemeldinger. Folk her på Sjamansonen har derfor sjansen nå til å korrigere eventuelle feil før det blir mediaoppslag og distribusjon til flere bokhandlere og bibliotek. Jeg gjør det på denne måten fordi det rent forskningsmessig blir mest seriøst. Men det såkalte ”nysjaman”-miljøet vil ikke være tjent med at boken blir stående uimotsagt, så en kikk på argumentene i essayet bør kanskje vurderes?

Vennligst les boken før meldinger publiseres. Har selvfølgelig drøftet det Teleterkji tar opp.
GjenopprettetMedlem
        N Y S J A M A N I S M E                  ET MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERKELIGT ORD.(navn?)

Eg trudde sjamanismen var ein eldgammale arv.

Eg har lyst å lesa boka,men er ho  heilt    W    I    C    C    A    ?? :wub:
SEO Crawler
politikk og sofisteri - har ikke plantene virket som de burde? (utvide, utvide, åpne, åpne....eller "bang - ned i konseptene igjen". "slik og slik". "sånn og sånn")

det er litt synd, for prosjektet er interessant, men hår i suppa gjorde at jeg falt av lasset.

jeg likte aldri navnet "trosfelleskap", blir for hare krishna for meg.

nysjamanisme..tja..

vil det si at en hvilken som helst urfolksåndemaner (helst tannløs og fillete kledd, og kun forstått gjennom tolk) gjør et garantert nyttigere arbeid enn en gitt vestlig praktikant?

man trenger ikke tilbringe svært mye tid alene i villmarka for å vokse forbi slike antagelser.

kreftene er der, de har alltid vært der. de kan brukes, som de alltid har blitt brukt. 

noen definisjon utover det er ikke nødvendig.
GjenopprettetMedlem
Denne boken må jeg nok kikke på. Det høres ut som "den store diskusjonen" mellom en kjemiker og en metafysiker/biokjemiker m.fl.

Hm lurer på hvordan resultatene dokumenteres.

Flott at noen diskuterer emnet.
Anonymous
Jeg kommer til å kjøpe boka og har jo studert endel bøker,vitenskapelige kilder og hatt litt erfaringer med enteogener selv så jeg er spent på hva denne boka har å si om ting og tang. Jeg synes emnet passer best under PLANTELÆRERE...Og jeg er ikke redd for å si ifra om det er noe jeg er uenig eller synes er snodig - og om noe jeg mener høres bra ut - spesielt når jeg er vant med å lese lignende bøker på engelsk.  :razz: 8)
Anonymous
"AndreasWinsnes":

Undertegnede utgir i dag en 290 siders bok med tittelen ”Naturreligioner og psykoaktive planter”.

I essayet presenteres argumenter som viser at den norske menneskerettsloven trolig beskytter seremonier med slike planter innenfor rammene av tradisjonelle naturreligioner. Samtidig begrunner jeg hvorfor planteseremonier arrangert av mange såkalte "nysjamaner" ikke kan gjøre krav på den samme juridiske beskyttelsen.

Boken ser på forskjellene mellom tradisjonelle naturreligioner og moderne animisme innenfor alternativbevegelsen. Blant annet vises det til tradisjonelle nord-amerikanske indianere og sibirske sjamaner som tar et kraftig oppgjør med vestlige mennesker som misbruker kulturene til urfolk. Det populære konseptet ”sjamanisme” dekonstrueres. Leseren får også et innblikk i negative sider ved det norske enteogen-miljøet.

Psykoaktive planter er hellige ånder eller guder i henhold til tradisjonelle naturreligioner. Mange nyanimister derimot bruker enteogener som selvutviklingsverktøy, ofte uten tilstrekkelig respekt for at plantene er sakramenter. Sistnevnte påstand begrunnes selvfølgelig. Videre argumenterer jeg for at animister som ønsker å bruke enteogener som et middel til selvrealisering bør anvende LSD fremfor psykoaktive planter. En av flere grunner til dette er at konflikten mellom nyanimister og utøvere av tradisjonelle naturreligioner kan reduseres dersom førstnevnte ikke misbruker sakramenter som verdsettes meget høyt av mange urfolk.   

Hvis målet er å arbeide innenfor rammene av selvutvikling og ”nysjamanisme”, så er psykoaktive planter i mange tilfeller unødvendige, fordi LSD er mer enn nok egnet til dette formålet, noe den anerkjente forskeren Stanislav Grof har dokumentert. Tilhengere av enteogener som er uenige i dette bør lese boken.

Andreas Winsnes

Det er et ord som heter PATENT på en plante eller PATENT på å ha såkalte seremonier med enteogener. Har Nord-Amerikanske eller Mexicanske indianere f.eks enerett på Peyote? Har Sør-Amerikanske sjamaner enerett på Ayahuasca? Hvem er det som eier Naturen?Hvem er det som har rett til å si at dette er godkjent seremoni og ikke godkjent seremoni? Jeg liker ikke helt tankegangen her sånn for å si det rett ut. Jeg har stor respekt for urbefolkningsgrupper som har i sine urgamle sjamantradisjoner brukt psykoaktive planter i titusener av år - den type kunnskap er noe jeg ønsker å bevare - men jeg har erfart flere Santo Daime seremonier i Europa og mener du at disse egentlig ikke burde ha rett til å drive på med seremonier - f.eks i Norge(om det skulle skje der) fordi de ikke har med urbefolkning å gjøre? Det er noe som skurrer her - jeg er glad for at du har skrevet en slik bok som dette - som vil skape debatt - men jeg tror nok du vil få flere kritiske røster mot deg innad i pro-psykoaktiv plante-miljøet her i Norge - eller fra dem som er tilhengere av slik bruk.

Jeg ser ikke noe problemer i at såkalte nysjamaner eller nyanimisme-tilhengere skal få lov til å ha lovlige seremonier. Urbefolkningsgrupper har ikke patent på Naturen eller deres allierte - de har vært med å bidra til at seremonier med psykoaktive planter blant annet har fått lov til å blomstre i verdenen - og det er klart at vi har enormt mye å lære av dem. Men jeg mener at det skal være rom for å ikke følge 100 % slavisk slike seremonier som de legger opp til. Men at det kan være rom for litt forskjellige typer seremonier. Jeg har erfaringer med forskjellige typer seremonier og legger ikke skjul på at jeg er en tilhenger av den peruvianske amazoniske varianten av seremoniene, men jeg mener ikke at de har rett til å være de eneste som får lov til å ha slike seremonier med Ayahuasca f.eks.

Jada, jeg skal lese boka - så får jeg gi ærlig tilbakemelding utifra den etterhvert.
GjenopprettetMedlem
Kan du forklare hva du legger i ordet "nysjamanisme"....  :eusa_doh:

Og om du vil ha tilbakemeldinger... tror jeg du får fler om du deltar....
Anonymous
Hei.
Jeg kjenner at jeg grøsser inne i meg når det blir foreslått at folk som søker selvutvikling heller bør innta LSD enn kraftplanter. Jeg hadde en periode da selvutvikling og realisering var det viktige i mitt liv og dermed tok jeg LSD ganske ofte. Jeg så på meg selv som ganske normal. Gjør egentlig ikke folk det? For meg ble ihvertfall det en spiral nedover i mitt eget ego og selvforherligelse. Til slutt endte jeg i psykoser og med Messias komplekser. Jeg sier ikke dette vil skje med alle, men LSD er ett uhyre uforutsigbart stoff som er fremkallt i ett laboratorie(gjerne illegale). I seremonier med kraftplanter er det gjerne erfarne seremonimestre med erfaring hvordan man skal komme i kontakt med lærerne i plantene. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men LSD blir å overlate veldig mye til tilfeldighetene. Man vet aldri hvem som er predisponert til å takle dette stoffet dårlig. Skal bare noen dårlige energier og vibrasjoner fra mennesker rundt deg til for å få det skikkelig dårlig.
Dette utvikler seg jo egentlig til å bli noe som skulle vært i en annen tråd ett annet sted, men jeg følte for å si noe. Jeg har en del sterke meninger om dette og også en del erfaringer rundt dette emnet. Håper jeg ikke har støtt noen med å skrive det jeg skrevet. Vil heller ikke rette pekefinger, bare formidle mine erfaringer.
Hugs, love & rock n'roll  :biggrin:
Anonymous
Jeg er en sterk motstander av alle syntetiske enteogener og om noen ønsker å jobbe med selvutvikling eller følger en slags nysjamanistisk(hva innebærer det egentlig?Er det ikke det vi alle her inne også går på en måte eller er innom?) vei så vil jeg ikke akkurat si til dem(eller meg selv) at de(jeg) burde erfare LSD. Så hvorfor kan de(jeg) ikke erfare vanlige psykoaktive planter? Hvem er det som har rett til å si at de ikke kan få lov til det,men bør heller ta LSD om de vil erfare enteogener? Det var dette med å ha enerett på planter og ritualer. Ingen som har det i min bevissthet og øyne. Men jeg kan si at de som har fulgt urgamle tradisjoner i titusener av år er de jeg anerkjenner mest ang kraftplante-seremonier og som jeg lærer mest av..men det betyr ikke at andre kan få ha annerledes seremonier og setting så lenge det handler om kontakt med åndeverdenen, som er det essensielle her og heale - rense fortiden sin - åpne opp nye dører som kan inspirere ens vei videre inn i Saivo-verdenen og møter med planteånder - og lære av dem - og hylle Naturen - hylle det lekne og gudommelige vesenet vi er - til det fulle potensialet!
GjenopprettetMedlem
Jeg kommer nok til å lese denne boka,før eller senere.
Det trengst en belysning av flere spørsmål rundt dette med entogener,ja.Av flere.
Hva er din intensjon,da??

Noe jeg lurer på,er om hvorfor urfolkene det blir henvist til her,føler at deres sakramenter blir misbrukt?
Går det på kultur,religion,tilhørighet eller noe så viktig som at sakramentet mister noe av kraften sin?
Er dette et kollektivt sjeletap for naturfolkene?
Er det en ny type kolonialisme?
Hvem styrer/er markedskreftene bak LSD bruk?
Hvem styrer/er dem bak bruk av psykoaktive planter?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Noe jeg lurer på, er om hvorfor urfolkene det blir henvist til her, føler at deres sakramenter blir misbrukt?

Mange gode spørsmål, Final Tribe. Jeg er ikke helt sikker på om de er rettet til Andreas eller til David (eller til begge)? Spent på hva slags svar du får. Jeg prøvde nemlig nylig å få i gang en diskusjon med David om slike ting, utløst av hans innlegg om Maria Sabina, der jeg fortsatte et sitat akkurat der hvor han avsluttet det. Se mitt innlegg her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=1405.0

Du, David, hadde ikke annet svar denne gangen enn:
"David":

Jeg tror også at Maria Sabina setter pris på at det er noen i denne verdenen som ønsker å bevare hennes lære om psilocybin osv... :respect: :wub:  Og hun er sikkert ikke bitter der hun er nå 8) Men heller guider dem som ønsker å bevare hennes kunnskap og visdom om disse plantene.

Andre ganger skriver du, David, at du VET (med store bokstaver) p.g.a. dine "tidligere liv" som sjaman i Peru eller hvor det nå enn for tiden er. Eller du henviser til din telepatiske kontakt med "utenomjordiske" som "bevis" for dine påstander. Og altså som sitert, du mener å vite ganske så bra at avdøde har forandret mening siden de levde. Det hele er da godt gjort!

Jeg for min del har lite å stille opp med mot slikt. Jeg prøver å nå fram med fakta, med sakkunnskap, opplysninger og forsåvidt påstander, da med kildehenvisninger som kan sjekkes og etterprøves og debatteres. Men slikt er visst lite gyldig, rett og slett likegyldig, for dominerende personer i dette forumet. (Eller i hvert fall for minst èn av dem.) Håper du Final Tribe slipper å bli avspist med rene flåserier og hva jeg for min del oppfatter som dypt personlige (vrang)forestillinger, som ingen andre kan etterprøve og få gå god for. Det er godt lov å ha det slik, sikkert deilig også, men når sådant til stadighet blir brukt som "argumentasjon" for å "vinne" en diskusjon, da er jeg ikke med stort lenger. Dette er faktisk så frustrerende at jeg vurderer hver eneste dag (rettere sagt: natt) om jeg bare skal trekke på skuldrene og slutte å skrive her. Det vil utvilsomt være en stor lettelse for noen. Og jeg har, i likhet med Nny, andre oppgaver som har ligget i dvale og som nå roper på meg i søvnen.

Jeg synes generelt at dette forumet lider av en slags snillisme, at når det gjelder viktige saksforhold så kanskje toleransen er for stor overfor manglende kildebelegg, sviktende faktagrunnlag og helt uholdbar argumentasjon med de mest absurde konklusjoner. (Dikt og tøv og tant sånn rent generelt har jeg stor sans for, det er ikke det jeg angriper!) Og det er mye gull her som jeg setter pris på, mange også gode dikt, og særlig de personlige erfaringer, på godt og ondt, som folk er villige til å fortelle om. Men det er dessverre også mye som skurrer, i mine ører ihvertfall.

Jeg tror jeg avslutter for i natt med et sitat av Johann Wolfgang von Goethe:
Es ist nichts schrecklicher als eine tätige Unwissenheit.” 
(De gode mennesker her inne som har tysk som morsmål kan kanskje hjelpe med en liten oversettelse?)

Huff, nå føler jeg meg skikkelig slem, også, når jeg våkner og slår på Mac'en er kanskje alt dette borte, som en drøm...

Hilsen en ropende røst i ørkenen... (eller er det i jungelen?)
GjenopprettetMedlem
Neimen Passopp,i kveld er du sprekare enn eg trudde!  :biggrin:
Eg derimot,er berre ei halvdau sild i kveld,men tøff i pysjamas.
Diverre er eg ingen dønn naiv,liten alv som sit og syg på sleikjepinnen min,men meir ei som spør og grev og undrar meg.
Spørsmåla var retta mot trådstarter,men han skriv vel på boka si enno kanskje?
Eg er ikkje heilt på det reine med plantelærarar sin funksjon enno. Eg trur dei kan vere ymse i ymse hender.Eg har stor respekt for slike planter og soppar generellt.
GjenopprettetMedlem
Utdrag:
"AndreasWinsnes":

- Undertegnede utgir i dag en 290 siders bok med tittelen ”Naturreligioner og psykoaktive planter”.
- Boken koster 290 kr, og kan bestilles hos Tanum.
- Som regel kommer jeg ikke til å delta i debatt på Sjamansonen, men tar gjerne imot tilbakemeldinger via epost...
- Dersom du har gode motargumenter vil disse bli tatt med i neste utgave av boken. I første omgang utgis essayet ved hjelp av print on demand-teknologi, slik at det blir lett å gjøre endringer og inkludere nye argumenter og perspektiver.
- Jeg ser spesielt frem til å motta konstruktiv kritikk fra dere her i Sjamansonen.

"AndreasWinsnes":

Glemte å nevne at boken vil bli sendt til et forlag for utgivelse etter at essayet har vært ute på ”høring” og jeg har mottat kritikk og tilbakemeldinger. Folk her på Sjamansonen har derfor sjansen nå til å korrigere eventuelle feil før det blir mediaoppslag og distribusjon til flere bokhandlere og bibliotek. Jeg gjør det på denne måten fordi det rent forskningsmessig blir mest seriøst. Men det såkalte ”nysjaman”-miljøet vil ikke være tjent med at boken blir stående uimotsagt, så en kikk på argumentene i essayet bør kanskje vurderes?
- Vennligst les boken før meldinger publiseres.

Dette ser ut som en meget interessant bok som jeg absolutt vil anskaffe og lese! Det er også prisverdig at du ønsker kommentarer og legger fram en "hørings-versjon". Jeg synes likevel det er litt drøyt å betale 290 kroner for en foreløpig utgave, og så skal vi på en måte bli gratis konsulenter før noen vanlig bokutgivelse foreligger. Det vanligste var vel før at manuskripter sirkulerte i fagmiljøer og ble kommentert uten at den som var villig til å bruke av sin tid og kompetanse skulle betale for det! Og her ser det ut som du kanskje kommer til å legge inn nye ting så å si hver dag, så noen får versjon 1 for sine 290 kr., andre f.eks. versjon 29 hvis man somler. Var det ikke bedre at du gjør som jeg kjenner til at mange ordner seg nå til dags, nemlig at du enten sender interesserte en .doc-, .rtf- eller pdf.-versjon som man kan lese på skjermen og så kommentere via epost? Eller legge hele boka ut på et nettsted, med om så daglige forandringer, og så invitere folk til å kommentere derfra? Hadde jeg vært forfatter hadde jeg likt dårlig å selge et ukjent antall foreløpige papirversjoner, som etter hvert ville havne i biblioteker og bli sitert og polemisert mot! Og det virker som du forventer at man skal kjøpe både èn (kanskje flere på sikt) foreløpige utgaver, og så til slutt den endelige bok-versjonen? Nei dette går ikke jeg inn på, sånn i første omgang... Har du ikke noe bedre å foreslå?

Når det gjelder at du ikke vil lese og kommentere her i forumet, så synes jeg det også er litt arrogant. Jeg går ut fra at du har stilt inn din profil slik at du får epost-varsling ved innlegg, og det kan da ikke koste deg så mye å klikke deg inn av og til og sjekke kommentarer? For også de som kjøper manuskriptet ditt vil sikkert ha mye å formidle til forumet, i tillegg til det de eventuelt sender deg på epost.
GjenopprettetMedlem
"Magnus":

Jeg kjenner at jeg grøsser inne i meg når det blir foreslått at folk som søker selvutvikling heller bør innta LSD enn kraftplanter. Jeg hadde en periode da selvutvikling og realisering var det viktige i mitt liv og dermed tok jeg LSD ganske ofte. Jeg så på meg selv som ganske normal. Gjør egentlig ikke folk det? For meg ble ihvertfall det en spiral nedover i mitt eget ego og selvforherligelse. Til slutt endte jeg i psykoser og med Messias komplekser. Jeg sier ikke dette vil skje med alle, men LSD er ett uhyre uforutsigbart stoff som er fremkallt i ett laboratorie(gjerne illegale). I seremonier med kraftplanter er det gjerne erfarne seremonimestre med erfaring hvordan man skal komme i kontakt med lærerne i plantene. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men LSD blir å overlate veldig mye til tilfeldighetene. Man vet aldri hvem som er predisponert til å takle dette stoffet dårlig. Skal bare noen dårlige energier og vibrasjoner fra mennesker rundt deg til for å få det skikkelig dårlig.
Dette utvikler seg jo egentlig til å bli noe som skulle vært i en annen tråd ett annet sted, men jeg følte for å si noe. Jeg har en del sterke meninger om dette og også en del erfaringer rundt dette emnet. Håper jeg ikke har støtt noen med å skrive det jeg skrevet. Vil heller ikke rette pekefinger, bare formidle mine erfaringer.

Du sitter virkelig med erfaringer jeg ikke misunner deg! Desto viktigere at du sier fra, det synes jeg er meget verdifullt i et slikt forum som dette. Jeg for min del blir ihvertfall ikke støtt av det du formidler, jeg håper bare du fortsetter med det. Og at du kommenterer A. W. sine synspunkter slik han framstiller dem mer utførlig i manuskriptet sitt (sjøl om jeg synes han bør legge det fram på en annen måte, som du ser i mitt forrige innlegg).
Anonymous
"Final Tribe":

Jeg kommer nok til å lese denne boka,før eller senere.
Det trengst en belysning av flere spørsmål rundt dette med entogener,ja.Av flere.
Hva er din intensjon,da??

Noe jeg lurer på,er om hvorfor urfolkene det blir henvist til her,føler at deres sakramenter blir misbrukt?
Går det på kultur,religion,tilhørighet eller noe så viktig som at sakramentet mister noe av kraften sin?
Er dette et kollektivt sjeletap for naturfolkene?
Er det en ny type kolonialisme?
Hvem styrer/er markedskreftene bak LSD bruk?
Hvem styrer/er dem bak bruk av psykoaktive planter?

Jeg tror det blant annet går på setting og måten en ønsker å ha en seremoni på ang sakramenter. Så lenge man ønsker kontakt med planteåndene f.eks - heale og rense fortiden eller lære av disse kraftplantene - i diverse seremonier eller hylle Naturen og ens gudommelige potensiale så ser jeg ikke noe problem i hvordan seremonier blir videreført.
Det betyr ikke at jeg er en Mazatec eller en Shipibo-indianer. Flere sjamaner fra Amazonas lærer gjerne vestlige mennesker urgamle seremonimetoder. Kraftplanten mister ikke sin kraft om seremonien blir litt annerledes enn det disse sjamaner viser i sine seremonier. Men det essensielle er som jeg har nevnt litt lengre opp i denne postingen.

Det er helt sikkert sjarlatanere blant Curanderos i Amazonas eller andre steder som sier at de tilhører en stamme og deres tradisjoner, men som ikke gjør det i utgangspunktet - så det handler om å skille fra de som er dyktige Ayahuascaros og ikke. Å ha de rette kontaktene.
Anonymous
Passopp:
Andre ganger skriver du, David, at du VET (med store bokstaver) p.g.a. dine "tidligere liv" som sjaman i Peru eller hvor det nå enn for tiden er. Eller du henviser til din telepatiske kontakt med "utenomjordiske" som "bevis" for dine påstander. Og altså som sitert, du mener å vite ganske så bra at avdøde har forandret mening siden de levde. Det hele er da godt gjort!

At Maria Sabina var kritisk til at noen misbrukte hennes lære eller ikke ville følge hennes lære forstår jeg godt den gang, jeg og Teleterkij tenkte mer på at hun gjerne ser at folk prøver å studere og lære av henne hvordan hennes seremonier var med Psilocybin. Jeg har mottatt et par bøker om henne - "Maria Sabina - her life and chants" og en til som har endel med hennes chantinger til psilocybin-åndene å gjøre i healingsseremonier. Jeg sa at Maria ser gjerne at noen studerer hennes lære ang tradisjonell seremoniell bruk av psilocybin. Og at noen kan bevare denne type kunnskap og forståelse tror jeg hun ville ha satt pris på. Men det betyr ikke at jeg er en Mazatec-indianer....eller ønsker å ødelegge hennes lære osv...jeg er GENUINT interessert i hennes lære ang psilocybin og hennes seremonier. Hvordan hun legger opp seremonier osv. Og vil bruke hennes chantinger til planteåndene i egne seremonier med meg selv. Det betyr ikke at jeg misbruker hennes lære eller Mazatec-indianernes lære. Jeg er en stor tilhenger av å bevare urgamle metoder og verktøy.

En trenger ikke å være same for å studere,erfare og utforske samisk sjamanisme. Jeg har stor respekt for urbefolkningsgrupper og vil ikke si at jeg vil erfare seremonier på vegne av dem, men ønsker å lære fra dem - men så lenge seremonier følger visse kriterier som er av åndelig art - og som jeg har nevnt i en av de første setningene i svaret til Final Tribe så er det ikke misbruk av kraftplante. Det er å HYLLE det og det er riktig åndelig setting det er snakk om her av åndelig art. Det er mye misbruk her i Vesten angående enteogenbruk - flere som bruker det i private fester kombinert med alkohol f.eks som er veldig farlig eller at de ser det på som rusmiddel og noe de skal bli høye på og det reagerer jeg sterkt på. En kan søke på psilocybin cubensis på youtube.com og se flere som har erfaringer med den soppen og settingen har jeg overhodet ikke sans for - det er manglende respekt overfor kraftplantene som jeg ser det. Det kaller jeg for MISBRUK.

Jeg for min del har lite å stille opp med mot slikt. Jeg prøver å nå fram med fakta, med sakkunnskap, opplysninger og forsåvidt påstander, da med kildehenvisninger som kan sjekkes og etterprøves og debatteres. Men slikt er visst lite gyldig, rett og slett likegyldig, for dominerende personer i dette forumet. (Eller i hvert fall for minst èn av dem.) Håper du Final Tribe slipper å bli avspist med rene flåserier og hva jeg for min del oppfatter som dypt personlige (vrang)forestillinger, som ingen andre kan etterprøve og få gå god for. Det er godt lov å ha det slik, sikkert deilig også, men når sådant til stadighet blir brukt som "argumentasjon" for å "vinne" en diskusjon, da er jeg ikke med stort lenger. Dette er faktisk så frustrerende at jeg vurderer hver eneste dag (rettere sagt: natt) om jeg bare skal trekke på skuldrene og slutte å skrive her. Det vil utvilsomt være en stor lettelse for noen. Og jeg har, i likhet med Nny, andre oppgaver som har ligget i dvale og som nå roper på meg i søvnen.

Du bidrar mye med kilder og kildekritikk osv ang bøker og det setter alle pris på her på forumet - så jeg håper ikke at du slutter å skrive her. Men alle må tåle motstand da inkl deg.

Jeg synes generelt at dette forumet lider av en slags snillisme, at når det gjelder viktige saksforhold så kanskje toleransen er for stor overfor manglende kildebelegg, sviktende faktagrunnlag og helt uholdbar argumentasjon med de mest absurde konklusjoner. (Dikt og tøv og tant sånn rent generelt har jeg stor sans for, det er ikke det jeg angriper!) Og det er mye gull her som jeg setter pris på, mange også gode dikt, og særlig de personlige erfaringer, på godt og ondt, som folk er villige til å fortelle om. Men det er dessverre også mye som skurrer, i mine ører ihvertfall.

Det er jo fint med boklig kunnskap - men egne erfaringer knuser all boklig lærdom som jeg ser det. Jeg studerte Ayahuasca i flere år før jeg begynte å erfare det - all boklig kunnskap og lærdom før jeg begynte å erfare var ingenting iforhold til erfaringene. Så kunnskap og læring via bøker er vel og bra til en viss grad og kan inspirere andre - men vi er på en side som hvor mange har egne erfaringer om emner som kraftplanter blant annet og andre ting - og da vil det være boklig lærdom vs egne erfaringer. Hva er det som er den beste måten å lære på ang spirituelle emner? Det er å erfare - bøker er som sagt vel og bra - men har sine begrensninger ang å vite om noe ang f.eks emnet kraftplanter.

Kildekritikk er vel og bra. Og jeg ser frem til å gå mer i dybden av denne debatten. Og lese boka som Andreas har skrevet.
GjenopprettetMedlem
"David":

Jeg er en stor tilhenger av å bevare urgamle metoder og manglende respekt overfor kraftplantene som jeg ser det. Det kaller jeg for MISBRUK.

Det er jo fint med boklig kunnskap - men egne erfaringer knuser all boklig lærdom som jeg ser det. Jeg studerte Ayahuasca i flere år før jeg begynte å erfare det - all boklig kunnskap og lærdom før jeg begynte å erfare var ingenting iforhold til erfaringene. Så kunnskap og læring via bøker er vel og bra til en viss grad og kan inspirere andre - men vi er på en side som hvor mange har egne erfaringer om emner som kraftplanter blant annet og andre ting - og da vil det være boklig lærdom vs egne erfaringer. Hva er det som er den beste måten å lære på ang spirituelle emner? Det er å erfare - bøker er som sagt vel og bra - men har sine begrensninger ang å vite om noe ang f.eks emnet kraftplanter.

Kildekritikk er vel og bra. Og jeg ser frem til å gå mer i dybden av denne debatten. Og lese boka som Andreas har skrevet.

Tillot meg og klippe litt hemningsløst i innlegget ditt David..  :respect:

Til dere som søker erfaring med forskjellige stoffer.... Det er forskjell på bruk og misbruk - Det å erfare misbruk kan bli en dyrekjøpt erfaring.

Jeg kan ikke tenke meg at veien trenger å gåes via usikrede stier, brolagt med kjemisk fremstillte stoffer fra wannabe forskere som kun har som formål og skaffe seg kunder som må - bare må ha det....

Vis respekt! - Vis selvrespekt!  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Ja, sånn er det på nettet. Hvordan kan en begi seg ut i store diskusjoner med mennesker en ikke vet hvem er?

Er det vi på sonen som skal skrive boka, eller er vi forsøkskaniner for fremtidige forskningsprosjekt?

Kan vi ikke skrive noe om entheogener som ikke er "vitenskapelig bevist"? Opplevelser, egne erfaringer er visdom. Jeg forlanger ikke at andre SKAL stole på meg, men jeg må kunne stole på meg selv og mine erfaringer. Sant, David?

Jeg har tenkt å låne boka på biblioteket. Men jeg føler allerede at jeg vet hva som står i den. Er det noe nytt?

Nå får forfatteren komme ut av hiet og komme med noen "facts", sant Passopp?

Derfor spør jeg - HVORDAN er disse forsøkene lagt opp. Det sier mye om hvilke resultater en får!
GjenopprettetMedlem
Hei Passopp,

Jeg skrev høring i anførselstegn, fordi boken er etter min ydmyke mening allerede leseverdig nok til å kunne selges. Når det gjelder små opplag er 290 kr. prisen det koster å trykke, innbinde, frakte og selge bok hos Tanum. Tjener ingenting selv.

Boken holder minst tilsvarende standard som en hovedfagsoppgave, og hvis jeg hadde trykket den i samme format som den siste boken til Ailo, ville den ha blitt over 500 sider lang. 290 kroner er ikke mer enn mange bruker på byen en kveld, og jeg anser derfor ikke dette for å være en høy pris i våre dager.

Boken er en fagbok, mer lettlest enn for eksempel hovedverket til Eliade, men personer som ikke klarer tyngre bøker enn verkene til Harner eller Castaneda vil muligens slite litt, spesielt hvis man sitter fast i en dualitet mellom åpenhet og definisjon. Boken er ikke wicca, og hva jeg mener med nysjamanisme blir forklart. Lesere som tar seg tid til å gå igjennom hele boken, og vurderer den i sin helhet, vil kanskje bli overrasket.

Det finnes knapt en bok som ikke inneholder 1-2 faktafeil eller unyanser. Alle som har lest bokanmeldelser kjenner til at forfattere får kritikk på ett eller flere punkter. Det er litt vanskelig å rette opp slike mangler etter at man har trykket opp 1000 eksemplarer, og det er ikke miljøvennlig å bruke så mye papir, og derfor velger jeg trykke opp bøker på bakgrunn av etterspørsel.

Sjamansonen har mange medlemmer, og følgelig sender jeg ikke ut PDF-filer. Å trykke og innbinde ut fra PDF vil uansett koste rundt 150 kroner, så boken er kun 140 kroner dyrere enn om hver enkelt hadde henvend seg til et kopisenter. Det burde være overkommelig.

Etter at alle har fått god tid til å komme med kritikk vil jeg sende boken til et forlag, og lage et enkelt hefte hvor de nye argumentene presenteres. Disse vil jeg sende til dem som allerede har kjøpt boken og som ønsker dette. Det vil kun koste frakt og noen kroner i trykkekostnader.

Jeg skriver om Sjamansonen i boken, så av respekt for dere her på bruket velger jeg å gi dere mulighet til å tilbakevise argumentene i essayet før det blir en eventuell mediasak. Media pleier å gripe tak i bøker når de utgis på et forlag, og det er ikke utenkelig at en bok om enteogener vil få mediadekning, i alle fall i Morgenbladet eller Klassekampen. For nyanimister, og særlig tilhengere av psykoaktive planter, vil det kanskje være en fordel å være kjent med argumentene i essayet før saken når så langt. Men det er selvsagt et fritt valg. Imidlertid vil det være litt vanskelig å kritisere undertegnede for dårlig forskning hvis denne muligheten ikke benyttes.

Jeg er ingen tilhenger av Sjamansonen, og ønsker derfor ikke å delta i en debatt her. Når utredninger sendes til høringsinstanser er det ikke vanlig at saken drøftes i debattfora på internett, så jeg følger denne praksisen. Send meg kritikk og tilbakemeldinger via epost, og jeg vil ta hensyn til velbegrunnede argumenter. Hvis noe er uklart, sender jeg en mail tilbake. Jeg ønsker ikke å bli kritisert for å være ubalansert, så jeg kan forsikre om at motargumenter vil bli ordentlig behandlet. Det burde være unødvendig å påpeke at ingen vil bli behandlet som forsøkskaniner.
AdsBot [Google]
"AndreasWinsnes":

Sjamansonen har mange medlemmer, og følgelig sender jeg ikke ut PDF-filer.

Du trenger kun å legge ut én fil som vedlegg, så laster vi ned selv.
Forøverig ser jeg fram til å lese denne boka, i en eller annen form.
Sensis [Crawler]
"AndreasWinsnes":

Jeg er ingen tilhenger av Sjamansonen, og ønsker derfor ikke å delta i en debatt her.

Men råd, vink og PR vil du ha.

Takk. Det smaker meg ikke.

Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Hei Ailo,

Jeg ber om kritikk og motargumenter, ikke råd. Jeg trenger ikke Sjamansonen for å få PR, hvis det var det jeg var ute etter, og det vet du godt.

Jeg tror det er mye i boka som ikke kommer til å smake deg, og derfor har du nå mulighet til å tilbakevise påstandene i boken. Du står selvfølgelig fritt til å ikke kommentere essayet, men jeg tror du kommer til å få en del spørsmål etterhvert. 
GjenopprettetMedlem
Et spørsmål til deg Andreas: Hvis du ikke er tilhenger av sjamansonen, hvorfor er du medlem da?

Dessuten behøver man ikke være tilhenger for å delta i de debattene som er her inne på en konstruktiv og saklig måte.

Tilslutt, hvis boka di er så interessant at den vil skape mediedebatt...hvorfor kommer du hit og spør oss?

Jeg synes det smaker ullent.