Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Det er klart at hvis en har problemer med lesing så vil det kreve ekstra motivasjon/konsentrasjon for å følge med i timen, tankefeltterapi kan hurtig og enkelt bidra til økt lesehastighet. Et eksempel på dette er min bror som mer enn doblet sin lesehastighet etter bare 14dager kun ved bruk av TFT-teknikk. For et barn i tidlig skolealder ville kanskje dette alene bidratt til å utrette mirakelliknende fremgang. En fremgang som uten tvil ville være motiverende langt forbi bruk av Ritalin etc. på noe tidspunkt kan gi.

Er litt nyskjerrig her. Det virker som om du setter likhetstegn mellom ADD/ADHD og lese/skrive-vansker. Dette mener jeg høres ut som god hjelp til det siste, men hvordan virker det i forhold til AD/HD ADD som jo blandt annet er oppmerksomhet / konsentrasjonsvansker. Dette betinger jo at de bare må ta seg sammen (i forhold til konsentrasjon tenker jeg) slik  jeg leser det eller????  

Har som før nevnt en sønn med slik problematikk og er ikke sikker på om han ville kunne konsentrere seg nok til å kunne nyttiggjøre seg slik terapi da. Har også en mann med mye av samme problematikken og er derfor spesielt interisert i temaet.

Zchimmer
GjenopprettetMedlem
"Rani":

Tankefeltterapi er enkelt, sterkt og det virker!!!!   :o

Men man må huske på å bruke det.   Om att og om att og ommattatt, helt til løken er skrellet helt bort.

Takk Rani  :respect:

Og her mener jeg at skole/lærere har en genuin mulighet til å kunne bidra til positiv utvikling, tenk deg hvis skoletimene startet med en kort TFT stund. Jeg vil tro at man ville oppnå mye bedre resultater for hele klassen.

Skolene kunne vinne mye på å tenke alternativt, hva med å innføre skole-Omega-3?

Hva med å også starte lekselesingen med TFT?

"zchimmer":

Er litt nyskjerrig her. Det virker som om du setter likhetstegn mellom ADD/ADHD og lese/skrive-vansker. Dette mener jeg høres ut som god hjelp til det siste, men hvordan virker det i forhold til AD/HD ADD som jo blandt annet er oppmerksomhet / konsentrasjonsvansker. Dette betinger jo at de bare må ta seg sammen (i forhold til konsentrasjon tenker jeg) slik  jeg leser det eller???? 

Har som før nevnt en sønn med slik problematikk og er ikke sikker på om han ville kunne konsentrere seg nok til å kunne nyttiggjøre seg slik terapi da. Har også en mann med mye av samme problematikken og er derfor spesielt interisert i temaet.

Zchimmer

Takk Zchimmer  :respect:

Jeg må innrømme at jeg sliter selv med å bruke denne teknikken som broren min viste meg, jeg burde nok "ta meg sammen" på dette området... eller hva med å snu litt på dette? man trenger jo ikke å "ta seg sammen", bare etablere rutiner i hverdagen der TFT inngår som en del av rutinen eller legge til TFT som en start på oppgaven - mao en bevissthetsprossess.

Videre tenker jeg at det er bare en måte å finne ut om man mestrer/klarer å konsentrere seg og det er å prøve, som Rani her sier omatt og ommamatt, til... Siterer gjerne Ailo igjen; øvelse gjør mester, - eller hva det nå kan hete.
GjenopprettetMedlem
Ville vært genialt synes jeg!!  Omega 3 og 6 finner vi jo også i solsikkekjærner og linfrø. Enkelt raskt og billig!

Likedan i gymtimene kunne mange lure øvelser for  å styrke forbindelsen mellom høyre og venstre hjernehalvdel blitt utført!  Ex. ligge på magen på golvet mens man sakser med bena og andre krysse øvelser. Jeg har faktisk trent noen av mine tidligere elever i dette.. .... Men sa ikke hvorfor.... hehe....
GjenopprettetMedlem
"Rani":

Likedan i gymtimene kunne mange lure øvelser for  å styrke forbindelsen mellom høyre og venstre hjernehalvdel blitt utført!  Ex. ligge på magen på golvet mens man sakser med bena og andre krysse øvelser.

Aha! Intern kommunikasjonstrening..
Derfor det er så viktig med kryping for små barn.
Det er for enkelte en viktig del av opptreningen etter hjerneskader.
GjenopprettetMedlem
Ofte har de med ADD/ADHD en overstimulert hjernehalvdel også.... :)

Det er om å finne de uslepne diamanter som ligger så godt gjemt hos noen.
GjenopprettetMedlem
Ja, få turboen til å fungere sammen med resten av maskineriet, da går det unna og riktig vei.
GjenopprettetMedlem
Hehe, - ja noen ganger er det ikke bedre å hoppe i det enn..., - men bokstavelig talt krype seg til ny forståelse av hvordan man best kan møte hverdagens utfordringer.

Jeg kan i grunnen like denne endringen ADD/ADHD diagnose rammede mennesker står fremfor, det negative fokus i forhold til medisinering/rus frem til nå kan fort og enkelt uskadeliggjøres...

Ser ikke helt for meg at det noen gang vil skje at det henger pushere rundt skolen som med lomma full av Omega-3 kapsler spør elevene; Hypp på syre? Hva vil du ha, - har både ALA, EPA og DHA, - fineste kvalitet fra Lofoten! Ikke?? Hva med Makrell, den er skikkelig feit, sjekk her da!

Og sannsynligheten for at det begås innbrudd på skolen for å skaffe seg Omega-3 anser jeg som svært liten, - skulle noen derimot bli hekta på linfrø etc og ribbe skapet på skolekjøkkenet bør man kunne slippe med enkelt forelegg i form av matkupong på fattighuset. 

På denne måten vil man kunne gjøre de fleste til laks...
GjenopprettetMedlem
Det var ikke lett å finne noe om hvor man får sjekket Omega-3 nivået...

Det kan virke som om vi enda må vente en tid før det vil bli tilgjengelig her til lands.

Alternative health treatments
Designed to offer people the chance to try a range of alternative health treatments - and focusing on nutritional medicine - alongside pharmaceutical solutions, further clinics are planned for London, Dublin and Bangkok.

Nutritional medicine is a regime with its roots firmly grounded in scientific evidence. From the first doctors prescribing citrus fruits to prevent scurvy, to the current trends highlighting the beneficial use of omega 3 fish oils, nutritional medicine has been proven time and time again to offer scientifically based benefits.

The Essential Health Clinic is the only facility in Scotland to offer conclusive nutritional tests to examine the status of patients’ blood and then recommend appropriate nutritional guidance and Dr Chris Steele will take an innovative Omega-3 blood test at the clinic opening.
Tests now available in Scotland

The test – which measures the level of Omega 3 fatty acids present in the blood stream - is currently only available in the United States, but the Essential Health Clinic team have teamed up with lab scientists at the Universities of Glasgow and Stirling to make it available to people across Britain.

Limt inn fra http://www.axismediagroup.co.uk/news_item35.html
GjenopprettetMedlem
På denne Amerikanske valgnatten har også jeg tatt standpunkt.

Jeg vil med dette underkjenne merkelappen ADHD som ble "påklistret" meg våren 2006 ved UNN. Jeg våger påstanden at diagnosen ADHD/ADD bare er et resultat av dårskap og kan ikke se at det har positiv verdi for noen som faller inn under diagnosekriteriene å kaste bort tid eller ressurser på den form for taskenspilleri man utsetter seg for ved å la seg føre bak lyset av offentlig sneversynthet og ansvarspulverisering.

Innholdet i denne tråden inklusive innholdet det er linket til burde etter mitt skjønn være nok for enhver til å kunne ta sitt valg. Jeg sier ikke med dette at symptomene det er henvist til ikke eksisterer, men ønsker å fremheve at dette ikke er ADHD eller ADD slik den Amerikanske psykiatriforening ved handsopprekking ble enige om under årsmøtet i 1987.

Når det gjelder mine emosjonsrelaterte symptomer så vil jeg fortsette å jobbe ut frå mine forutsetninger for at jeg skal kunne håndtere de utfordringer disse bringer på en best mulig positiv måte for meg selv og mine omgivelser.

Takk for all hjelp og oppmerksomhet  :respect:

Mvh

ceno
SEO Crawler
Det er valget for enhver.
Å godta seg selv, gode og dårlige sider
og ikke la "eksperter" eller andre slippe til
med sine argumenter for hvordan vi "burde" være
(for å passe inn i deres verden)

Mens vi øver oss på å slutte å dømme andre
og oss selv, er det greit å være oppmerksom på
disse som faktisk lever av å sette merkelapper
navn og diagnoser på folk

Det kan være at slike behøves for å "holde virkeligheten" sammen
Men det en farlig plass, både for de som setter diagnose og gjerne
utvikler et gigantisk hovmod som følge av sin "faglige rett" til å definere andre,
men også for de som måtte utsettes for dette og risikere å tro på disse
(å tro på de som bestyrer illusjonen, så å si)

Uansett hvordan man snur og vender på det, det endimensjonale mennesket
klamrer seg til en virkelighet som står for fall, den kollapser
Således lever de i smerte, og trenger vår medfølelse

For å klamre seg til noe ubestandig og uvirkelig, "slik eller slik, men ikke slik", kan aldri gi fred i sjelen

(og i den grad "fagfolk" forsøker å tvinge sin diagnose på noen; hvem er det da de vil hjelpe? Er det ikke opplagt at
de forsøker å hjelpe seg selv? Ved å tviholde på sin sneve forståelse av virkeligheten, og bruke ord, definisjoner og diagnoser.
Sørgelige greier...)
Anonymous
Jo selv takk cenobit og dere andre som holder dette viktige evne ADHD - ADD
og sammfunnet levende, måtte de rette lese det å få seg en oppvekker
samtidig de som har blitt satt i en bås kan lettelsen få.
klem bast.
GjenopprettetMedlem
:wub:

Følgende tekst surra inne i skallen min da æ våkna og ville ikkje stoppe (holdt på å bli småsprø  :w00t: ), heldigvis fant æ opphavet og fikk den ut av systemet slik at æ kunne fortsette med å lese boken; Diagnoser, salg og medisiner -det helsevesenet ikke forteller deg...

Blind man running through the light of the night
With an answer in his hand,
Come on down to the river of sight
And you can really understand...

http://www.youtube.com/watch?v=5O28BC1u9g4
GjenopprettetMedlem
"torstein":

Uansett hvordan man snur og vender på det, det endimensjonale mennesket
klamrer seg til en virkelighet som står for fall, den kollapser
Således lever de i smerte, og trenger vår medfølelse

Ahhh! hørte du Torstein? Ahhh! 

-si mer! om ikkje her så i en anna tråd, eller slå på tråen for pokker trå til du kunnskapens mann med så steike fin humor  :respect:
GjenopprettetMedlem
Hei, jwg mener at dette skal gå anå heale, ingenting skal være umulig, selv om jeg er fersking her og oppdaget denne nye verden først i år. Alt er mulig ingenting er umulig. jeg har en veninne som har en jente med ADHD-diagnose, når man holder henne i hånden så er det som om å holde en håndfull med bomull. Det var så rart. Jeg kjente at jeg jordet meg på sekunden og lurte på om jeg hjalp ho automatisk bare å holde jenta i hånden. Hadde da gått 2 healing kurser så jeg visste litt om evnene mine. Veninna sier hun kan se att jenta kan gire seg opp på personer rundt ho og "ta" energi fra de rundt ho samtidig som om hun (inni seg) skriker etter faste rammer og rutiner. Vill gjerne vite mer om hvordan jeg kan hjelpe henne. Har ikke prøvd å heale henne, men vill det gjerne. Hva anser sjamaner er grunnen til ADHD? Finnes det bare en grunn  eller kan det være individuellt? Jeg har gått enda et healing kurs og skal etter nyttår på et fjerde, så jeg utvikler meg hele tiden og mener at jeg kan hjelpe denne jenta. Hun går på medesiner men jeg mener at det skal brukes over en kort periode og er ikke en langtidsløsning. Takk hvis det er noen som har lyst til å svare.    /Nellie.
GjenopprettetMedlem
Hei Nellie  :wub:

Jeg tenker dette er en stor oppgave Nellie, det å heale et barn slik du ønsker og ja jeg vet det lar seg heale, men ikke slik samfunnsmajoriteten tror. Man kan ikke "heale" et barn til å bli noe som er unaturlig for barnet.

For å utdype dette vil jeg sitere fra boken; Alt du ikke får vite om adhd og ritalin av Elsa Wendel Adalbéron.

Vår egen allsidige kunstner Erik Bye var som liten et typisk "urolig" barn. Han var høyt og lavt, kunne ikke sitte stille, fant alltid på spillopper og var kort sagt utenfor morens kontroll. Dette skriver han selv i biografien "Å skyte en teddybjørn". Moren bekymret seg så mye for denne urokråken av en sønn at hun kontaktet Marcello Haugen, en landskjent synsk helbreder ("healer" kalles det vel i dag) og la sine bekymringer frem for ham. Han lyttet til hennes utlegninger i ro og mak, tok en pause og sa med langsom, dyp stemme: "Frue, De kommer til å få megen glede av den gutten". (og, som vi alle vet - Marcello Haugen fikk rett.)

Videre skriver hun;

Joar Tranøy hevder at Ritalin og merkelappen ADHD individualiserer sosiale og moralske problemer. Gjennom diagnosen blir både sosiale og etiske problemer gjort til et spørsmål om individets manglende tilpasningsevne. Barnet blir sykeliggjort og stigmatisert, mens andre kulturer har et helt annet syn på slik atferd. Tranøy kan fortelle om en tidligere nabo fra Sri Lanka som fortalte at de hadde hyperaktive barn der også, men at disse barna ble behandlet med respekt og omsorg fordi "det ble alltid noe stort av slike barn".

Jeg har akkurat startet med å sjekke ut denne "Sri Lanka holdningen" og her er en liten videosnutt...

http://maharishiuniversity.multiply.com/video/item/2

Nope! (så langt) Stort sett bare den vanlige Ritalin promoteringen, bortsett fra denne linken som igjen bekrefter at Ritalin ikke virker slik Ritalinselgere påstår ;
Methylphenidate in Children With Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Experience from a Sri Lankan Tertiary Children's Hospital

Limt inn fra http://jcn.sagepub.com/cgi/content/abstract/20/6/496
GjenopprettetMedlem
endelig gode nyheter da
skulle ønske at vi i dei vestlige verden også hadde sett på barna med sine evner istedet for å putte alle i en firkantet samfunnsboks men det er på god vei innen skolestrukturen heldighvis
GjenopprettetMedlem
Takk for svar, cenobit.

nei, jeg har ikke tenkt  :exclaim:  på det at kanskje det ikke skal heales for mye heller, men jeg ser at jenta sliter med sitt eget hode og jeg føler med henne. Men hun har veldig flinke voksne runt seg som snakker med henne og tar det på en fin måte når det skjer noe. Det der med TM-teknikken fikk meg tenke for det virket som en bra måte for da får jenta lære å mestre seg selv. Hun er en veldig fin jente, måtte bare si det. Det er alle barn.
ha en fin helg og se mange ørner.  :biggrin:
Hilsen Nellie
GjenopprettetMedlem
Jeg synes det er noe fint med tanken fra Sri Lanka om at de som er annerledes må behandles med respekt.

Hvis du gir annerledeshet respekt, så vil det si at du gir respekt og rom for din egen annerledeshet.... 

Så... hvor godt respekterer vi selv å være annerledes ...?    :)

Vil vi det?

Tør vi det? 

Rekner med at de fleste her inne på sonen, har godtatt å være litt annerledes nå da... og kanskje til og med trives utmerket godt med det også.

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Free the spirits and let the individualism be part of us.

Peace and love to you all.
GjenopprettetMedlem
"Nellie":

Takk for svar, cenobit.

nei, jeg har ikke tenkt  :exclaim:  på det at kanskje det ikke skal heales for mye heller, men jeg ser at jenta sliter med sitt eget hode og jeg føler med henne. Men hun har veldig flinke voksne runt seg som snakker med henne og tar det på en fin måte når det skjer noe. Det der med TM-teknikken fikk meg tenke for det virket som en bra måte for da får jenta lære å mestre seg selv. Hun er en veldig fin jente, måtte bare si det. Det er alle barn.
ha en fin helg og se mange ørner.  :biggrin:
Hilsen Nellie

Nå tenkte jeg ikke på at man "tar for mye tran"  :lol: bare det at man kan være oppmerksom på dette i forholdt til forventninger.

Glad for at du nevner dette med å ha mennesker rundt seg som er villig til å snakke om...  Det bidrar jo til at også jenta åpner opp for helberedelse.

:wub: Takk for at du minner meg på at det kunne vært bra med en tur ut - Og hilse på/snakke med ørnene  :respect:

"Rani":

Jeg synes det er noe fint med tanken fra Sri Lanka om at de som er annerledes må behandles med respekt.

Hvis du gir annerledeshet respekt, så vil det si at du gir respekt og rom for din egen annerledeshet.... 

Så... hvor godt respekterer vi selv å være annerledes ...?    :)

Vil vi det?

Tør vi det? 

Rekner med at de fleste her inne på sonen, har godtatt å være litt annerledes nå da... og kanskje til og med trives utmerket godt med det også.

:innocent2:

Glad for at du nevner dette med respekt/selvrespekt Rani, er ikke mangel på respekt et tegn på uvitenhet/manglende kunnskap?

Og er ikke dette nært knyttet til stigma?

Peace and love VF
GjenopprettetMedlem
"nyjord":

endelig gode nyheter da
skulle ønske at vi i dei vestlige verden også hadde sett på barna med sine evner istedet for å putte alle i en firkantet samfunnsboks men det er på god vei innen skolestrukturen heldighvis

Ja - takk og pris!

Et av mine ønsker for fremtiden er å kunne bidra til at nettopp alternative tiltak integreres i grunnskolen. Har bla sett en del på MI-skolen http://www.adhd-alternativ.no/ også tidligere, men i frykt for disse "new age versus old age diskusjonene" har jeg så langt latt det ligge... (snakk om selvstigma).

Kan ikke la være digredere...
Som en liten påminnelse ser jeg tilbake til tiden jeg var hekta på "medisin", enkle oppgaver som det å lese ladekode og taste denne inn på mobilen var flere ganger helt uoverstigelig (jo du leste riktig!) - Nå har jeg ikke fornyet en eneste resept siden april 2007 og problem med inntasting av ladekode er bare et vagt bittert minne.

Herregud det var deilig å legge ut min "frihets erklæring" (blei høy som et fjell), det ligger enorm healing/kraft i å gjøre noe slikt!
En av de tilbakemeldingene jeg fikk pr pm på dette er;
I et annet språk, med andre øyne, i en annen "virkelighet" - du snakker om kunstnersinnet
En som skaper, ser nye ting, er kreativ etc er sjelden en "velfungerende a4-person"

Som svar på dette datt det da ut av meg; pokker der brast håpet om legalisert galskap!

Så nå prøver jeg å få oversikt på hva Nevrofeedback er for noe ( http://en.wikipedia.org/wiki/Neurofeedback ) og sette meg inn i Pedagogen Georg Ulvehøj's tankegang,  han har har engasjert seg sterkt i debatten om ADHD. Georg har lansert noe han kaller MI-skolen (MI står for Mange Intelligenser). Og han vil heller kalle denne tilstanden for ABBA - Apsolutt Begavet Bare Annerledes.

Annerledes en hva, jo det man så langt har hatt å forholde seg til er "skolemedisinen" og foreninger som adhd Norge etc. ADHD Norge selger blant annet, bøker som eksplosive barn, versting med adhd og arrangerer kurs i å overleve med diagnose, du kan også få kjøpt t-shirts der logoen AC/DC er byttet ut med AD/HD back on track.
Jeg kunne ikke finne tilbud på t-shirts med ABBA logo på MI-skolens hjemmesider, men det er da stengt tatt ikke et problem for disse kan skaffes mange andre steder...
Det er jo ikke unaturlig å komme med forskjellige assosiasjoner og surfer du litt på Utube så kan det også være givende...
Som et eksempel på dette har jeg da gjort et enkelt søk og trukket frem videosnutter fra hver av de populære gruppene.

AC/DC

Money Talks

Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=S7HmWU2Tm5s
Highway to hell
Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=erJc4dzZ3IA

ABBA

Take A Chance On Me (Dance Remix 2008)

Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=PW1WYH5JQ5s
Thank You For The Music
Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=WauFkb4jmCI

Tenke seg til... Æ skulle bli ABBA fan i en alder av  :-X , hihihi ja, - det kan jeg godt leve med og sender samtidig en takk til et av mine kraftdyr!

ABBA - Eagle (with lyrics)
Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=wcLPV2oP ... re=related

Som nevnt mye nytt stoff å sette seg inn i, men det går over all forventning og det begynner sånn smått å demre for meg, med en viss fare for å aldri bli en "velfungerende a4-person".
GjenopprettetMedlem
:lol: :badgrin: :badgrin: cenobit da, vet du ikke at alle kunstnere er gale
så det er bare å finne ditt utrykk så blir du legalt "normal" :w00t:
GjenopprettetMedlem
"nyjord":

:lol: :badgrin: :badgrin: cenobit da, vet du ikke at alle kunstnere er gale
så det er bare å finne ditt utrykk så blir du legalt "normal" :w00t:

Ja, men uhuhu tør æ det da...  (svarte æ finn ikkje "skjelven i buksa" icon her...)

Jadajodaneida - æ jobbe jo med saken, og som dåkker no snart har forstått så va æ aldri den raskeste gutten i klassen... (uten sammenlikning forøvrig) http://www.youtube.com/watch?v=EYJyQ94m2-g&NR=1 :innocent2:

Har bestillt denne boken i dag;
Prinsippet om de Mange Intelligensene (på eng Multiple Intelligences), sier at vi alle har ti Intelligenser, at noen av dem er sterke , mens andre er svakere. Dette oppfatter vi i dag som en selvfølge. Men hva er de ti Intelligensene? Hvordan gjenkjenner vi dem? Hvem er vi sterke/svake i? Og hva kan vi bruke dette til?
I utgangspunkt var metoden bare tenkt brukt i undervisning, men etter hvert så jeg at alle har bruk for denne kunnskapen, både på jobb og privat.
For lærere er dette et komplett pedagogisk verktøy som forenkler undervisningen og øker tilfredsheten både blant lærere og elever. For foreldre: En metode for å hjelpe sine barn til å utvikle seg optimalt. På arbeidsplassen: For å øke forståelsen om hva man kan forvente av kolleger og ansatte.
Metodene beskrives i detalje i boken Våre ti Intelligenser – Multiple Intelligences i praksis (Fagbokforlaget).

Limt inn fra http://www.mi-skolen.no/Multiple_Intelligences.html

Nå tar æ det ikkje så frøktelig tungt akkurat, det kan jo hende at det var noen vesentlige ting æ skulle lære for å komme dithen at "mitt uttrykk" skulle kunne brukes slik det i utgangspunktet var meningen...

Eller at samfunnet ikke var/er klar for mitt kunstneriske uttrykk - hvem vet

Må vel ut på langtur (les; utesitting med ørnene) igjen.

GjenopprettetMedlem
"cenobit":

[
ABBA - Eagle (with lyrics)
Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=wcLPV2oP ... re=related

Elsker ABBA. Denne videoen va bare helt nydelig  Takk ceno  :wub:
Jeg har aldri sett ørna, nært huset mitt. Men i dag mens jeg satt ute på altanen og tok meg en blås, fikk jeg se ørna sirkle høyt over huset  :biggrin:

Vil ellers si at jeg har fulgt med denne tråden, og synes den e veldig bra.  :respect:
GjenopprettetMedlem
Selv takk skjære venn  :wub:

sender T-shirt/hettegenser applikasjon om ønskelig  :innocent2:

http://images.cafepress.com/jitcrunch.a ... lvbj05NXw=[/img]

Mer om MI;
MI (Multiple Intelligences) er et kurs for de som ønsker å vite mer om våre ti Intelligenser. Innhold i kurset inngår i pensum for flere norske universiteter og høyskoler...

Alle har vi ti Intelligenser, det er bare det at vi er flinkere i noen og mindre flinke i andre. Kjennskap til hvilke disse ti Intelligensene er og hvilke som er henholdsvis sterke eller svake hos den enkelte individet fører med seg utrolige positive konsekvenser. Noen eksempler...

Limt inn fra http://www.kanojudo.no/kurs.html